مدال گوته ۲۰۱۹ به شیرین نشاط تعلق گرفت

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۴

شیرین نشاط، عکاس و کارگردان ایرانی آمریکایی به همراه یک نویسنده آلمانی ترک‌تبار و یک ناشر اهل مغولستان برنده جایزه مدال گوته ۲۰۱۹ شد. این جایزه هر سال در سالروز تولد گوته اعطا می‌شود.

شیرین نشاط هنرمند و فیلمساز ایرانی‌تبار، دوگان آکانلی نویسنده آلمانی-ترک و انکبات روزون ناشر سیاسی اهل مغولستان به صورت مشترک مدال گوته ۲۰۱۹ را دریافت می‌کنند.

انستیتو گوته از سال ۱۹۵۵ این جایزه افتخاری را به کسانی اهدا می‌کند که در زمینه رشد و شکوفایی زبان آلمانی در خارج از این کشور و همچنین در زمینه همکاری‌های فرهنگی در سطح بین‌المللی تلاش می‌کنند.

مدیر مؤسسه گوته در مراسم معرفی برندگان گفت که در آثار برندگان امسال “نمونه‌های خارق‌العاده‌ای در جهت تفاهم فرهنگی” به چشم می‌خورد.

Goethe-Medailleمدال گوته

این جایزه هر سال در سالروز تولد یوهان ولفگانگ فُن گوته، شاعر آلمانی (۲۸ اوت) در شهر زادگاه او، وایمار اعطا می‌شود.

شیرین نشاط  یکی از موفق‌ترین هنرمندان زن ایرانی است.  او که متولد ۱۳۳۶ در قزوین است در سن ۱۷ سالگی (۱۳۵۶) برای تحصیل به آمریکا رفت.

نشاط در سال ۱۳۶۲ تحصیلاتش در دانشگاه برکلی آمریکا در رشته هنر را به پایان برد و به نیویورک نقل مکان کرد.

از جمله آثار معروف شیرین نشاط می‌توان به سری عکس های پرده برداری و مجموعه “زنان خدا” اشاره کرد. او در طول دهه هشتاد میلادی مدیر شرکت نمایشگاه هنر و معماری نیویورک بود. در این دوره او با برگزاری نمایشگاه هایی مانند werchitecture، عکس های ساختمان های آسیب دیده در سارایوو به تحلیل نقش جنسیت در تعین فضاها و معنای فضای فیزیکی پرداخت.

نشاط چندین فیلم را نیز کارگردانی کرده است. از جمله فیلم زنان بدون مردان که در سال ۲۰۰۹ در جشنواره بین المللی ونیز تندیس شیر نقره ای را برای بهترین کارگردانی از آن خود کرد.

دومین فیلم او “در جست و جوی ام کلثوم”، درباره خواننده مشهور جهان عرب، اواخر سال میلادی گذشته عرضه شد و در چندین جشنواره به نمایش درآمد.

دویچه وله: