خانه نیما یوشیج پاتوق فرهنگی می‌‌‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۴

سازمان زیباسازی شهر تهران خانه “پدر شعر نو” و همسرش عالیه جهانگیر در دزاشیب را ۱۳میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خریده تا پس از مرمت به پاتوق فرهنگی مبدل کند. از خانه چیزی نمانده جز مخروبه‌ای متروک با حیاطی پر از زباله.

خانه نیما یوشیج که در گذر زمان ویرانه و محل تردد معتادان شده بود، پس از ۱۹ سال بلاتکلیفی به تملک شهرداری تهران درآمد. این ساختمان در کوچه رهبری در محله دزاشیب در مجاورت خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد قرار دارد و ثبت آن به عنوان بنای تاریخی، پیچ و خم‌هایی اداری را از سال ۸۰ تا   ۹۶ طی کرد.

رسانه‌ها پیش‌تر نوشته بودند که مالک فعلی قصد دارد آن را به سفره‌خانه تبدیل کند.

حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران چند ماه قبل گفته بود: «با هدف فراهم کردن زمینه‌های لازم در آشنایی بیشتر شهروندان با تاریخ ادبیات ایران، حفظ خانه نیما یوشیج “پدر شعر نو”، در دستور کار شهرداری قرار گرفت که با مذاکرات انجام شده مراحل تملک این خانه در حال انجام است تا این مکان به عنوان یک پاتوق فرهنگی در اختیار شهروندان قرار گیرد.»

سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست وقت شهرداری تهران، اردیبهشت ۹۸ در مراسم افتتاحیه خانه – موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، اعلام کرده بود که خرید، مرمت و بازسازی خانه‌ها در تهران از برنامه‌ها و اولویت‌های شهرداری تهران است: «در آینده نزدیک نیز خانه نیما یوشیج را خریداری می‌کنیم و به محض خریداری مرحله مرمت، احیا و حفاظت خانه شروع خواهد شد.»

حسینی مکارم افزوده بود که شهرداری می‌خواهد تهران علاوه بر پایتخت اداری کشور به پایتخت ادبی و هنری تبدیل شود.

خانه نیما در سال ۱۳۴۵ فروخته شد. شراگیم، تنها فرزند خانواده که در آمریکا زندگی می‌کند درتوضیح علت فروش گفته که پس از فوت پدر و مادرش، خانه در گرو بانک بوده و او برای پرداخت بدهی بانک، آن را به یک سرهنگ بازنشسته می‌فروشد.

نیما و همسرش عالیه جهانگیر این خانه را در سال ۱۳۲۸ و زمانی ساختند که دزاشیب بیابان بود. خانه از نظر معماری ویژگی خاصی ندارد اما بخشی از میراث فرهنگی ایران معاصر خوانده می‌شود. آیدین آغداشلو، سیدعلی صالحی، جواد مجابی، محمود دولت‌آبادی،رخشان بنی‌اعتماد، لیلی گلستان، کیومرث پوراحمد در نامه‌ای به شهردار تهران خواستار خرید خانه و ساماندهی آن به عنوان خانه – موزه شده بودند.

دویچه وله: