ترامپ درباره ایران: ترجیحم مذاکره است اما احتمال جنگ هم هست

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۵

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌‎گوید آماده است با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو کند اما هم‌زمان هشدار داده که احتمال عملیات نظامی علیه ایران هم وجود دارد.

آقای ترامپ که به بریتانیا سفر کرده، در مصاحبه با شبکه آی‌تی‌وی گفت: “ایران جایی است که وقتی من رئیس جمهور شدم، بسیار خصمانه عمل می‌کرد. آنها یک کشور تروریست بودند که از این نظر در جهان اول بودند و احتمالا الان هم هستند.”

آقای ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا احتمال عملیات نظامی علیه ایران وجود دارد، گفت: “همیشه احتمالش هست. این خواست من است؟ نه. من ترجیحم این نیست. اما همیشه احتمالش هست.”

او در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است با آقای روحانی مذاکره کند، گفت: “البته، من بسیار ترجیح می‌دهم گفت‌وگو کنم.”
بی بی سی:

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌های ایران به ویژه ممنوعیت فروش نفت، آقای ترامپ بارها برای مذاکره مستقیم با ایران برای رسیدن به “توافقی تازه” ابراز آمادگی کرده است.

پیشتر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که آمریکا آماده است “بدون پیش‌شرط” با ایران مذاکره کند، هر چند او هم‌زمان گفت آمریکا موقعی آماده گفت‌گو است که ایران “مانند یک کشور عادی رفتار کند”.

اما مقام‌های ارشد ایران می‌گویند آمریکا به دلیل خروج از برجام قابل اعتماد نیست و تضمینی وجود ندارد که به تعهدات خود پایبند باشد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای تقریبا در تمام سخنرانی‌های اخیر خود امکان مذاکره با آمریکا را به شدت رد کرده و آن را “سم مهلک” خوانده است.

نگرانی چین

هم‌زمان شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین، افزایش تنش در خاور میانه را نگران‌کننده خوانده و از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری کنند.

آقای شی در آستانه سفر به روسیه در مصاحبه‌ای با رسانه‌های روسی گفت تنش‌های خاورمیانه به دلیل “فشار بیش از حد آمریکا” به ایران و تحریم‌های یک‌جانبه در حال افزایش است.

او تحولات جاری را نگران‌کننده خواند و گفت: “دیدگاه و مواضع چین و روسیه در قبال مسئله هسته‌ای ایران بسیار به هم نزدیک است. هر دو کشور امیدواریم که دو طرف منطقی عمل کنند، خویشتندار باشند، مذاکره و مشاوره را شدت دهند و تنش موجود را پایین بیاورند.”

چین که همواره از خریداران عمده نفت ایران بوده، بارها از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران به شدت انتقاد کرده است.

آقای شی مستقیما به تحریم‌های نفتی آمریکا اشاره‌ای نکرده اما گفته: “چین قاطعانه به محافظت از حقوق و منافع مشروع و قانونی خود ادامه می‌دهد.”