پروانه سلحشوری نماینده مجلس خواهان عفو زندانیان عقیدتی در ایران شد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۵

پروانه سلحشوری به مناسبت عید فطر تقاضای آزادی زندانیان عقیدتی را کرده است. شمار زندانیانی که به خاطر انتقاد از جمهوری اسلامی در زندان‌‌ هستند بسیار زیاد است. روشن نیست که تقاضای خانم نماینده تا چه اندازه اثر داشته باشد.

پروانه سلحشوری، نمایند مجلس اسلامی در صفحه توییتر خود با اشاره به فرا رسیدن عید فطر از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه ایران خواسته است که احکام عفوی که هر سال به این مناسبت برای گروهی از زندانیان صادر می‌شود، شامل حال “همه زندانیان شود، همه زنان و مردانی که به جهت ابراز عقیده در بند هستند”. او این را گامی در جهت “تامین وحدت ملی” آن هم در آغاز دوره ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه دانسته است.

فهرست زندانیان سیاسی عقیدتی در ایران طولانی است. از فعالان حقوق بشری و کارگری گرفته تا هنرمندان، شاعران یا پیروان مسلک‌های دینی دیگر. از آخرین خبرهایی که در این زمینه منتشر شده، بازداشت حسین جنتی، شاعری است که بنا به گزارش‌ها پس از خواندن یکی از اشعارش در دانشگاه اصفهان با شکایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به زندان منتثقل شده است. او سه روز پیش (یکشنبه ۱۲ خرداد) در ورامین بازداشت شد. به او اتهام “تبلیغ علیه نظام” زده شده است.

دویچه وله :

احکام سنگین زندان برای امیر سالاری، و نسرین ستوده که هر دو وکیل دادگستری هستند، نمونه دیگری از اعمال ارعاب و فشار بر وکلایی است که پرونده‌های حقوق بشری را دنبال می‌کنند. آنها وکالت بسیاری از متهمان سیاسی و عقیدتی را بر عهده داشته‌اند.

نسرین ستوده در کنار دفاع از پرونده‌های حقوق بشری، دفاع از”دختران خیابان انقلاب” را برعهده داشت و امیر سالاری وکالت زینب جلالیان و زندانیان بهایی را بر عهده داشته است. در پرونده هردو از جمله “تبلیغ علیه نظام” به چشم می‌خورد.

یکی دیگر از زندانیان سرشناس نرگس محمدی‌، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران است که اکنون در وضعی بسیار وخیم در زندان به سر می‌برد و پس از یک عمل جراحی، خطر جانی او را تهدید می‌کند. خانم محمدی از قربانیان اصلی دفاع از حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود.

چندی پیش خبری بسیار غم‌انگیز منتشر شد. وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی-عقیدتی، پس از حدود دو ماه اعتصاب غذا در زندان لنگرود قم درگذشت. او تابستان سال گذشته در قم بازداشت شد، باز هم به اتهام  “توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” دادگاه بدوی او را به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.

در زندان قم متهمانی با مجازات‌های سنگین حبس شده‌اند و این زندان با شرایط بسیار دشوار به شمار می‌رود. وحید صیادی نصیری در اعتراض به زندانی کردن او در کنار زندانیان خطرناک دست به اعتصاب غذا زد و بر اثر آسیب‌های ناشی از اعتصاب غذا درگذشت. او چند سال پیش نیز به اتهام “توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام” دو سال و نیم زندانی کشیده بود.

هم‌اکنون اسماعیل بخشی فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی، در زندان به سر می‌برند. آنها هرد مورد شکنجه‌های سخت قرار گرفته‌اند و روشن نیست چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، روز ۲۷ آبان‌ماه گذشته هم‌زمان با چهاردهمین روز اعتصاب کارگران این شرکت بازداشت شد و تا روز ۲۱ آذرماه در زندان بود. این فعال کارگری مدتی پس از آزادی از زندان اعلام کرد که توسط مأموران این وزارتخانه به قدری شکنجه شده که تا ۷۲ ساعت نمی‌توانسته از جایش تکان بخورد. او همچنین ضمن تشریح شکنجه‌های مأموران اطلاعاتی و تحمل “فحش‌های رکیک جنسی” علیه خود و سپیده قلیان، محمود علوی وزیر اطلاعات ایران را به مناظره‌ای علنی دعوت کرده بود.

سپیده قلیان همراه با اسماعیل بخشی بازداشت شد و نزدیک به یک ماه را در زندان گذراند. او نیز پس از آزادی در دیماه گذشته شکنجه خود و اسماعیل بخشی را تأیید کرد. هر دو آنها پس از انتشار خبر شکنجه خود دوباره بازداشت شدند.

برخورد‌های بی‌رحمانه با بهائیان و دراویش گنابادی نیز بارها موضوع انتقاد محافل حقوق بشری به جمهوری اسلامی بوده است. دراویش گنابادی که گروهی از آنان سال گذشته پس از یک درگیری در تهران بازداشت شدند، پس از شکنجه‌های وحشتناک به تحمل شرایطی مخوف در زندان‌های مختلف، از جمله زندان فشافویه تهران محکوم شدند. از وضع بسیاری از آنها خبری در دست نیست.

در فهرست زندانیان عقیدتی بسیاری گمنام مانده‌اند و خبر زیادی از سرنوشت آنها در رسانه‌های جمعی منتشر نمی‌شود. از این گذشته روشن نیست تقاضای پروانه سلحشوری از رئیس قوه قضاییه جدید ایران که شرکت در صدور احکام اعدام زندانیان سیاسی عقیدتی در تابستان ۶۷ را در کارنامه خود دارد، تا چه اندازه با اقبال روبرو شود.