«عروس دوماد بازی و ناموس بازی…» سپیده قیاسوند

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۷

علی خامنه ای روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد، در سی مین سالگرد درگذشت روح الله خمینی گفت: «دشمن گاهی تهدید می‌کند و گاهی تطمیع، مثل همین مردِ رندیِ اخیر رئیس جمهور آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی هم می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد. معنایش این است که قصد براندازی شما را نداریم. این زرنگ بازی سیاسی است».

او در جای دیگری از سخنرانی خود هشدار داد: «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند».

علی خامنه ای که این روزها افسار کلام را بیش از پیش از کف داده است، هفته ی گذشته نیز نسبت به اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره چنین گفت: «ما دربارهء مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم»؛ و در جای دیگر گفت: «مثل قضیهء آن خواستگاری که از او پرسیدند چه شد؟ گفت همه چیز پیش رفته غیر از دو چیز: ما می‌گوییم دختر شما را می‌خواهیم و آنها می‌گویند غلط می‌کنید!»

به راستی دردا که استدلال های رئیس مملکت مان بر اساس ناموس است. لازم به ذکر است که واژه ی «ناموس» (که معادل آن در فارسی پهلوی “اَخویش” و به معنای “آنکه متعلق به توست” است)، در فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی ایران مفهوم مملوک و اموال مرد را در دل خود حمل می کرده است و بی شک یکی از مصادیق عقب ماندگی های فرهنگی ست که متاسفانه هنوز هم در کشورمان به چشم می خورد و حتی مردانی هستند که، به بهانه ی غیرت و ناموس، به جای همسر و دختر و خواهر و مادر (که مردی بالای سرشان نباشد!) خود تصمیم می گیرند و حتی، با بالا زدن رگ غیرت شان، جان ناموس خود را می ستانند.

این ناموس بازی ها و عقب ماندگی های فرهنگی، در میان سران حکومتی نیز، تنها به توانایی نظامیِ مد نظر سید علی ختم نمی شود بلکه کار به ناموس کُشی هم کشیده است و نجفی هایی بروز کردند که به بهانه ی کشف پرستو بودن همسرشان، روی ناموس خود هفت تیر می کشند. البته جای تعجب هم نیست چرا که در اصطلاح رایج:«شهر که شلوغ بشه، قورباغه هفت تیر کش میشه..» و حالا باید صبر کنیم و ببینیم که آخر قصه ی پرستوها و قورباغه ها، سرانجام به کجا می رسد.

در این میان، سید علی خامنه ای با ناموسی کردن وضعیت بحرانی ایران، و این پا و آن پا کردن در برابر تهدیدهای امروز آمریکا، و به لجن کشیدن چهره ی ایران در مقابل چشم مردم دنیا، باز در آخرین جمعه ی ماه رمضان، دولت رژیم اسلامی و ملت ایران را مدافع و حامی فلسطینیان خواند.

از آنجا که با هرکسی باید به زبان خودش سخن گفت، جای دارد که ملت ایران به رئیس مملکت خود بگویند:
«علی کوچیکه..
خسته شدم حالم بهم خورد از این بوی لجن
انقده پا به پا نکن که دوتایی
تا خرخره فرو بریم توی لجن..»

۱۷ خرداد ۱۳۹۸ – ۷ ژوئن ۲۰۱۹,  یادداشت خبرگاه