رقابت زنان عراقی برای گرفتن خدمات زیبایی در مشهد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۰

«اسراء» حدود ۳۰ ساله است و برای عمل بینی به مطب متخصص جراحی پلاستیک مراجعه کرده است. مجبور است حدود دو ساعتی را منتظر بماند تا نوبت ویزتش شود، در این فاصله به همراه شوهر و لیدر فارسی زبانشان، عکس‌های عمل بینی دکتر را در صفحه اینستاگرامش بالا و پایین می¬کند تا بینی شبیه خود را پیدا کند و حدس بزند بعد از عمل، چه شکلی خواهد شد.

او که از بغداد برای انجام این عمل به مشهد سفر کرده است، میگوید: «این روزها انجام عمل‌های زیبایی و پوست و مو در بین مردان و زنان عراقی رواج یافته است و مقصد بیشتر آنها هم شهرهای مختلف ایران بخصوص مشهد است.»

این دختر جوان عراقی می‌خواهد یا یک تیر دونشان بزند هم به زیارت امام رضا برود و هم بینی‌اش را با قیمت مناسب عمل کند: «کیفیت خدمات زیبایی و درمان بیماریها در مشهد بسیار مطلوب است، علاوه بر آن قیمت‌ها هم رضایتبخش است.»
ونوس امیدوار؛ شهروندخبرنگار.ایران‌وایر

به گفته «یاسین شریف انصیف» سرکنسول عراق در مشهد در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲۰۰ هزار عراقی برای دریافت خدمات درمانی و پزشکی به بیمارستان‌های مشهد مراجعه کرده‌اند و پیش بینی می‌شود در. سال ۲۰۱۹ این تعداد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر برسد. البته او توضیح نداده که چقدر از این افراد برای دریافت خدمات زیبایی به ایران آمده‌اند.

یک پزشک متخصص جراحی پلاستیک به «ایران وایر» می‌گوید: «طی یک دهه اخیر، تعداد کلینیک‌های زیبایی پوست و مو در مشهد رو به افزایش گذاشته است و پزشکان زیادی هم به واسطه درآمد خوبی که در این زمینه وجود دارد، خدمات مشابهی مثیل بوتاکس، تزریق ژل، کاشت مورا در کنار انواع جراحی‌های زیبایی برای توریست‌ها و زائران عراقی ارایه می‌کنند.» او توضیح می‌دهد که به دلیل مراجعه زیادی که توریست‌های عراقی دارند، در بیشتر این مراکز تابلوهای معرفی خدمات، حتی کارت ویزیت پزشکان به دو زبان فارسی و عربی است. : «در این میان کار و بار آنهایی پررونق‌تر است که زرق و برق بیشتری به کلینیک و یا مطب خود دادند، تبلیغات بیشتری کردهاند و یا با راهنمایانی که توریست‌های عراقی را به ایران می‌آورند ارتباط بهتری برقرار کرده‌‌اند و پورسانت بیشتری به آنها می‌پردازند.»

در بعضی از این مراکز انواع و اقسام خدمات زیبایی پوست و مو ارایه میشود. از کاشت مو و تزریق ژل و چربی گرفته تا بوتاکس، پیکر تراشی، برداشتن چربیهای اضافه و لیپوساکشن و عمل بینی و …

 کوثر دختر ۲۰ ساله‌ای است که برای زیباتر کردن چهره خود به یکی از این مراکز مراجعه کرده اما فقط دختران جوان عراقی برای انجام خدمات زیبایی راهی ایران نمی‌شوند تعدادی از مشتری‌ها مردان ۵۰ یا ۶۰ ساله‌‌ای هستندکه برای کاشت مو، رفع چین و چروک صورت و یا برداشتن چربی‌های شکم شان از عراق به ایران سفر می‌کنند.

«ناهید» منشی یکی از این پزشکان می‌گوید: «طی سه چهار سال اخیر توریست‌های زیادی از شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد، سامرا، سلیمانیه و غیره مراجعه می‌کنند و خواهان انجام عمل‌های زیبایی از جمله بینی، پلک، پیکر تراشی و لیپوساکشن هستند. اگرچه بیشتر مراجعه کنندگان زن هستند اما چند بیمار مردم هم داریم که برای برداشتن چربی شکم به اینجا مراجعه کرده‌اند.»

او به ارزش پایین ریال نسبت به دلار اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ارایه خدمات درمانی در مشهد برای عراقی‌ها بسیار مقرون به صرفه است. به عنوان مثال ویزیت پزشک فوق تخصصص برای بیماران ایرانی ۵۰ هزار تومان و برای عراقی‌ها ۱۰۰ هزار تومان (معادل حدود ۷ دلار) است. بنابراین به نسبت خدمات بسیار مطلوبی هم که در مقایسه با کشور خودشان و یا سایر کشورهای همسایه می‌گیرند. ضمن این که ما تاکنون حتی یک مورد نارضایتی و شکایت نداشته ایم، مشهد مقصد بسیار مناسبی برای آنهاست.»

«سیما» دختر جوانی که به عنوان راهنما، همراه زن و شوهر عراقی است نیز وارد بحث شده و در رابطه با تفاوت هزینه عمل‌های زیبایی در ایران و عراق می‌گوید: «انجام عمل بینی در بغداد آن هم نه به کیفیتی که در ایران انجام می¬شود حدود سه هزار دلار هزینه در بردارد در حالیکه این عمل در مشهد توسط بهترین جراح‌های پلاستیک بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار انجام می‌شود. بنابراین مقرون به صرفه است که آنها این شهر را برای انجام کارهای زیبایی انتخاب کنند..»

در یکی از کلینیک‌های زیبایی پوست و مو معروف که آوازه زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی دارد، زن عراقی میانسالی که حدودا ۴۵ ساله به نظر می‌رسد به همراه همسر و فرزندش منتظر نشسته تا نوبت ویزیت‌اش شود، نصف صورت خود را با شالی که بر سرکرده پوشانده و وقتی متوجه نگاه کسی به خودش می‌شود رویش را برگردانده تا کسی صورتش را نبیند.

«سلمان» شوهرش به راهنمای فارسی زبانشان توضیح داده که چند سال پیش همسرم اصرار کرد که برای تزریق ژل به گونه‌های صورتش به دمشق برویم؛ من هم موافقت کردم و این کار را انجام دادیم. تا حدود یکسال بعد هم مشکل خاصی به وجود نیامد اما بعد از آن، پوستش شروع به التهاب، خارش و قرمزی کرد و مدتی هم هست که کبود و متورم شده است، در عراق دکترها نتوانستند برایش کاری بکنند حالا به مشهد آمده‌ایم تا مشکلش درمان شود.

سلمان توضیح داده که ابتدا می‌خواستندبه ترکیه برویند اما بعد از پرس و جو از چند فامیل و دوست و آشنا که قبلا برای انجام عمل و درمان به مشهد مراجعه کرده بودند، اینجا را انتخاب کرده‌اند

هزینه‌های ارایه انواع خدمات زیبایی برای اتباع خارجی، ظاهرا باید تابع تعرفه‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین کرده است، اما هر کلینیک قیمت خود را دارد. حتی بعضی از آن‌ها به مشتری‌های خارجی به دلار قیمت می‌دهند. به عنوان مثال یکی از این مراکز هزینه کاشت مو برای شهروندان ایرانی را از سه میلیون و پانصد تومان به بالا و برای اتباع عراقی از ۵۰۰ دلار حدود هفت میلیون تومان به بالا اعلام می¬کند که البته درصدی هم به افراد راهنمای توریست پرداخت می‌شود.

«رضا» مسئول امور مالی یکی دیگر از پرمراجعه‌ترین کلینیک‌های زیبایی که تبلیغات گسترده‌‌ای هم برای جذب و معرفی توریستهای عراقی در شبکه‌های اجتماعی بویژه اینستاگرام به راه انداخته است، هزینه کاشت مو برای توریست‌های عراقی را از ۷۰۰ دلار به بالا عنوان کرده و می‌افزاید: «از این مبلغ ۴۰ درصد به معرف یا لیدر پرداخت می¬شود.» لیدرها افراد مسلط به زبان عربی هستند که این روزها و با پر تعداد شدن توریست‌های عراقی حسابی کار و بارشان سکه است. عباس یکی از آن‌هاست، خودش پدرش ایرانی و مادرش عراقی است و زمان جنگ ایران و عراقبه خاطر ملیت ایرانی، او و پدرش توسط نیروهای صدام از خاک عراق رانده شده اند. او از همانوقت در ایران زندگی می‌کند و حالا ساعت‌های بیکاریاش مترجم توریست‌های عراقی است: «به ازای یک روز کامل که با آنها باشم صد دلار می‌گیرم. اگر آن‌ها را به مطب دکتر ببرم هم از دکترها پورسانت می‌گیرم. برای گرفتن وقت دکتر و کارهایی شبیه این هم جداگانه پول می‌گیرم.»

رضا کلینیکی که او در آن کار می‌کند را یکی از بهترین ارایه دهندگان خدمات نوین و به روز در زمینه کاشت مو و تزریق ژل و چربی معرفی می‌کند و می‌گوید: «ما ماهانه حدود ۳۰ تا ۴۰ مراجعه کننده عراقی داریم که برای دریافت این خدمات مراجعه می‌کنند و تاکنون هم نه شکایتی از قیمت‌ها و نه از کیفیت و کمیت خدماتی که گرفته‌‌اند داشته ایم. شما هم اگر کسی را معرفی کنید پورسانت خوبی دریافت می‌کنید!»

صالح و دوستانش را در همان کلینیک می‌بینم، او موکاشته و دو دوست دیگرش چیم و چروکهای پیشانی و دور چشمشان را بوتاکس زده‌اند. می‌گوید: «قصدمان زیارت و تفریح مجردی بود اما گفتیم یک تغییر ظاهری هم بدهیم.» و می‌خندد. «از وقتی قیمت دلار در ایران گران شده و ارزش ریال کمتر شده است، سفر به ایران برای ما بسیار مقرون به صرفه‌تر شده است. اگر می‌خواستم همین مو را در ترکیه بکارم حدود ۲۳۰۰ دلار هزینه داشت در حالیکه در مشهد ۷۵۰ دلار پرداخت کردم..»

ظاهرا کسب و کار ارایه خدمات زیبایی این روزها در شهر مذهبی مشهد پر رونق است و رقابت پرشتابی برای زیباتر شدن و جوان‌تر جلوه کردن در بین مردان و زنان عراقی ایجاد کرده است.