به قتل رسیدن علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی، در زندان فشافویه 

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۱

بر اساس گزارش ها، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان فشافویه، به دست دو زندانی دیگر در این زندان به قتل رسیده است.

بر اساس نامۀ سرگشاده‌ای که علیرضا شیرمحمدعلی در اسفند ماه گذشته منتشر کرده بود، وی به خاطر مطالبی که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاشت در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۷بازداشت شد. وی سپس به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شده بود.

یکی از خواسته‌های علیرضا شیرمحمدعلی که پیشتر به خاطر آن دست به اعتصاب غذا زده بود انتقال یافتن از زندان فشافویه به زندان اوین بود. عدم تفکیک زندانیان سیاسی از مجرمان عادی یکی از مشکلاتی است که زندانیان سیاسی در ایران مرتبا خواستار رسیدگی به آن هستند.

روز جاری, علیرضا شیرمحمدعلی, زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ, از سوی ۲ نفر از زندانیان جرائم قتل عمد و مواد مخدر با چاقو مورد حمله قرار گرفت و پس آسیب شدید از ناحیه گردن و شکم پیش از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸, علیرضا شیرمحمدعلی, زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۱ سالن ۱۱ زندان تهران بزرگ در پی حمله ۲ نفر از متهمان جرائم غیرسیاسی با چاقو از ناحیه شاهرگ و شکم مورد آسیب شدید قرار گرفت و پیش از انتقال به بیمارستان فیروزآبادی تهران جان خود را از دست داد. در اکثر زندانهای ایران متهمان جرائم سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم با متهمان جرائم موادمخدر, قتل و یا سایر جرائم خطرناک نگهداری می شوند که این مورد از جمله موارد نقض کننده اصل تفکی جرائم میباشد.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ در حدود ساعت هشت و بیست دقیقه شامگاه  دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸, علیرضا شیرمحمدی, زندانی سیاسی محبوس در تیپ ۱ اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ «موسوم به سوئیت» توسط ۲ نفر از زندانیان جرائم خطرناک و غیرمرتبط با زندانیان سیاسی بنامهای “محمدرضا خلیل زاده” متهم به “حمل و نگهداری موادمخدر” و “حمیدرضا شجاع زاده” متهم به قتل عمد و محکوم به اعدام که در بند زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ نگهداری می شوند این زندانی سیاسی را با چاقو مورد حمله قرار دادند و پس از وارد آوردن چاقو به شاهرگ و شکم علیرضا شیرمحمدعلی, این زندانی سیاسی را به شدت مورد آسیب قرار دادند.

نامه ۱۲ فروردین ماه ۱۳۹۸ علیرضا شیرمحمدعلی (متهم به توهین به رهبری که امروز در زندان به قتل رسید) و برزان محمدی از زندان 


‏”با درود فراوان،

ما از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۷ تا امروز که ۱۲ فروردین ۹۸ است اعتصاب غذا کردیم؛ زیرا که این زندان جای ما نیست البته باید بگویم جای هیچ یک از زندانیان این زندان در اینجا نیست، زیرا در این زندان حقوق اولیه مددجو که شامل امکانات رفاهی، بهداشتی و درمانی می‌شود به ایشان تعلق نمی‌گیرد. به کرات زندانیانی بوده‌اند که به خاطر نبود این امکانات اولیه جان خود را از دست داده‌اند. ما ناخواسته و به اجبار در اینجا قرار گرفته‌ایم.

در این زندان حقوق انسان‌ها فاقد اهمیت است و این امر باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده از جمله مریضی و مرگ و میر مددجویان می‌شود. با توجه به شعارهای آزادی بیان و حقوق شهروندی انسان‌ها به کدام مرجع باید حرف‌های خود را اعلام کنیم تا مسئولین مربوطه به خواسته‌هایمان رسیدگی کنند. چندین بار تاکنون اعلام کرده‌ایم اما رسیدگی نشده است.

ما بدلیل نبود این امکانات و نداشتن امنیت جانی در سوییت، اعتصاب غذا کرده‌ایم تا با این روش به بودن خود در اینجا اعتراض کرده باشیم؛ ولی سلامت جان ما هیچ اهمیتی برای عوامل زندان و روسای آن ندارد؛ حتی روز گذشته “رضا حق وردی” افسر نگهبان شیفت، خیلی صریح به ما گفت که انتهای این اعتصاب صدور گواهی فوت است. البته این جمله از ایشان با توهین به خانواده‌مان نیز همراه بود و به دلایل اخلاقی از ذکر آن معذوریم.

ما با کارهای این زندان و عواملش خسته و ناامید از اعتصاب نمی‌شویم و ادامه خواهیم داد تا به نتیجه‌ی مورد نظر خود برسیم.

در پایان بار دیگر  اعلام می‌کنیم ما ساکت نمی‌مانیم زیرا زندگی در این لجنزار در شان ما نیست.

۱۲ فروردین ماه ۱۳۹۸

علیرضا شیرمحمدعلی – برزان محمدی”.