نزار زکا پس از آزادی مشروط در ایران، وارد لبنان شد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۱

نزار زکا شهروند لبنانی زندانی شده در ایران ساعاتی پس از دریافت آزادی مشروط، ایران را ترک کرد و وارد بیروت پایتخت لبنان شد. آقای زکا همراه با سرلشکر عباس ابراهیم فرستاده ویژه رئیس جمهور لبنان در یک هواپیمای اختصاصی، تهران را ترک کرد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران ساعاتی پیش از این تایید کرده بود که آقای زکا آزادی مشروط گرفته است. آقای اسماعیلی گفته است به غیر از خود نزار زکا، میشل عون رئیس جمهور و حزب‌الله لبنان خواستار آزادی مشروط او شده بودند.
بی بی سی:

به گفته سخنگوی قوه قضائیه ایران، این تقاضا از طریق شورای عالی امنیت ملی بررسی و موضوع به دادگاه ارجاع شد. آقای اسماعیلی گفته که حزب الله لبنان “اجابت درخواست آزادی مشروط نزار زکا را به مصلحت می دانست”.

غلامحسین اسماعیلی گفته “از آنجا که نزار زکا در دوران حبس، حسن رفتار داشت و با درخواست رئیس‌جمهور و تقاضای حزب‌الله لبنان مطمئن شدیم که بعد از آزادی مرتکب جرم نمی‌شود، دادگاه امروز با آزادی مشروط وی موافقت کرد، تا به نمایندگان کشور لبنان تحویل داده شود”.

مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران برای اجرا شدن باید به امضای آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران برسد. مطابق قوانین ایران قضات این کشور می توانند حکم آزادی مشروط زندانیانی را صادر کنند که تا به ده سال زندان محکوم شده و یک سوم مجازات خود را سپری کرده‌اند.

قوه قضائیه ایران گفته دادگاه امروز با آزادی مشروط نزار زکا موافقت کرده “تا او طی یک فرایند کاملا قضایی به نمایندگان کشور لبنان تحویل داده شود”.

توییتر پلیس عمومی لبنان تصویری از نزار زکا شهروند لبنانی و ژنرال عباس ابراهیم رئیس پلیس عمومی لبنان در داخل هواپیما و در راه بیروت منتشر کرده است. براساس این توییت قرار است پس از رسیدن به لبنان به دیدار میشل عون رئیس جمهور لبنان برود.


یک روز پیش از این سرلشکر عباس ابراهیم فرستاده ویژه رئیس جمهور لبنان با آقای زکا در تهران دیدار کرده بود. آقای ابراهیم مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان است و گفته شده که ماموریت او بازگرداندن آقای زکا از تهران است.

نزار زکا اقامت دائم آمریکا دارد و از چهار سال پیش به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت بود و به ده سال زندان محکوم شد. آقای زکا به دعوت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران به این کشور سفر کرده بود اما توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران یک روز پیش از این گزارش داده بود که آزادی نزار زکا با درخواست و میانجیگری حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انجام پذیرفته است.