تحلیلی از وبسایت دیفنس‌وان:شکست آمریکا در بازدارندگی ایران و پیشنهادهایی برای جبران شکست

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۶
یک پایگاه خبری اخبار امنیتی در آمریکا در تحلیلی ضمن اشاره به اینکه مقام‌های دولت آمریکا موفق به بازدارندگی ایران نشده‌اند، پیشنهادهایی را برای توفیق این سیاست ارائه داده است.

پایگاه خبری «‌دفنس وان» defense one، در تحلیل خود به اقدام اخیر ایران در سرعت‌بخشی به غنی‌سازی اورانیوم و حمله‌ به چهار نفتکش در تنگه هرمز بر مبنای ادعای دولت آمریکا استناد کرد و نوشت: «با فرض صحت این ادعاها…سیاستمداران آمریکا نیازمندند که ارزیابی دقیقی از اینکه کجا و چگونه سیاست‌های آمریکا در بازدارندگی رفتارهای ایران با شکست مواجه شده‌، انجام دهند.»

کریستوفر بولان در این تحلیل با بیان این که رهبران ایران و آمریکا هر دو دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند با ذکر نقل‌قولی از روزنامه واشنگتن پست نوشت «سیاست فشار حداکثری» دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، با «مقاومت حداکثری» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «مواجه» کرده است.

این تحلیلگر اضافه کرد: «دولت ترامپ فشار اقتصادی ویرانگری را بر ایران تحمیل کرد بدون آنکه نقشه راه مشخصی در اختیار رهبران ایران قرار دهد تا بتوانند از تاوان این فشارها رهایی یابند. با این کار، ایران بدون هیچ چشم‌انداز روشنی برای بهبودی وضعیت مجبور به تحمل مجازات شد.»

به نوشته بولان، اقدام آمریکا در خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت سال گذشته، موقعیت جناح تندرو را در ایران محکم کرد و «طبیعی بود که ایران برای نشان دادن توانایی خود در تحمیل درد و رنج به مخالفان، دست به اقدام متقابل بزند.»

بولان در ادامه می‌نویسد مقام‌های ایران نیز با تهدید به توقف برخی تعهدات برجامی دچار اشتباه محاسباتی شدند.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید، برخی محدودیت‌های پذیرفته‌شده در چارچوب برجام را نقض کرده و گفته است در صورت تداوم وضع موجود، محدودیت‌های بیشتری را زیر پا خواهد گذاشت.

به نوشته بولان، این اقدام ایران «صرفا به انزوای دیپلماتیک ایران دامن زده و حتی متحدان آمریکا را که تمایلی به اقدام علیه ایران ندارند قانع می‌سازد که از هرگونه اقدام متقابل آمریکا علیه ایران حمایت کنند.»

او افزود: «همچنین، تهدیدات مکرر رهبران ایران به بستن تنگه هرمز به روی تردد بین‌المللی صرفا به متهم کردن ایران در حملات اخیر به نفتکش‌ها کمک خواهد کرد.»

بولان نوشت حال سیاستمداران آمریکایی باید از خود سوال کنند که با توجه به اوضاع جاری چگونه می‌توان سیاست بازدارندگی را علیه ایران اعمال کرد.

این تحلیلگر در ادامه پیشنهاد کرد دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا دقیقا مشخص کنند چه افراد یا شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به نفتکش‌ها دخیل بوده‌اند و سپس آنها را هدف تهاجم نظامی قرار دهند و از طریق سفارت سوییس در تهران که حافظ منافع آمریکاست زمینه را برای مذاکره با ایران فراهم کنند.

بولان نوشت دولت آمریکا همچنین باید برای مقام‌های ایرانی مشخص کند چه بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران ممکن است به سوی تولید سلاح هسته‌ای و در نتیجه اقدام نظامی از سوی آمریکا منجر شود.

او همچنین پیشنهاد کرد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، ۱۲ شرط خود را برای جمهوری اسلامی اولویت‌بندی کند. این شروط شامل توقف برنامه غنی‌سازی ایران و پایان دادن به گروه‌های شبه‌نظامی فعال در کشورهای جنگ‌زده منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن بود که در ماه مه سال ۲۰۱۸ ارائه شد.

بولان نوشت: «نهایتا سیاستگزاران آمریکا باید یک نقشه راه عینی برای بازگشت به مذاکرات مشخص کنند. خروج رییس‌جمهور ترامپ از برجام اعتبار هر گونه اظهارنظر عمومی درباره تمایل به بازگشت به مذاکره را زیر سوال برده است.»

او در پایان نوشت: «گام‌های اعتمادساز می‌تواند زمینه و مشوق‌های کافی برای بازگشت دو طرف به میز مذاکره را فراهم کند و از یک درگیری وسیع‌تر که هر دو طرف مایل به پیشگیری از آنند جلوگیری کند.»
ایران اینترنشنال: