سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکایی در جنوب ایران 

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۰

به غیر از آلمان که خریدار یورهاوک است کره جنوبی نیز چهار فروند ار کیو ۴ بی را سفارش داد که قرار است جایگزین اف -۴ ایی شود.استرالیا ، ژاپن و کانادا نیز برای عملیات گشت دریایی بلند مدت به دنبال ار کیو ۴ هستند. ار کیو ۴ هم اکنون. به عنوان دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان می‌باشد.

سپاه اعلام کرد که یک فروند پهپاد نظامی آمریکا را در استان هرمزگان مورد هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

به گزارش عصرایران، روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی امریکایی در ساعات اولیه بامداد امروز، پس از تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

  روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی “گلوبال هاوک”امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

در روزهای اخیر، ارتش آمریکا مدعی شده بود یک فروند پهپاد آمریکایی در دریای عمان مورد هدف نیروهای سپاه قرار گرفته بود.

سقوط لاشه پهپاد آمریکایی در منطقه رأس الشیر یک مقام آگاه در سپاه استان هرمزگان گفـت: ساعت اولیه بامداد امروز یک پرنده جاسوسی آمریکا در خلیج فارس مورد هدف سامانه های پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

این مقام روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرنده در حریم هوایی ایران و در نزدیکی منطقه کوه مبارک مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: لاشه این پرنده نیز در ناحیه رأس الشیر که متعلق به آب‌های ایران است سقوط کرده است.

  آر کیو-۴آ متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا – آرشیوی

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

واکنش آمریکا

در نخستین واکنش به این خبر، به گزارش یورونیوز، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که امروز هیچ هواپیمایی را به سمت مرزهای ایران اعزام نکرده است.

همچنین رویترز به نقل از فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا – سنتکام (فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه) اعلام کرد که هیچ هواپیمای آمریکایی وارد آسمان ایران نشده است.

در آذر 90 هم سپاه پاسداران اعلام کرد که توانسته است یک فروند پهپاد نظامی آمریکا از نوع لاکهید مارتین آر کیو ۱۷۰ سنتینل را در شرق ایران کنترل کند و آن را به زمین بنشاند. به گفته مقامات ایرانی، این پهپاد به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود.

 

پهپاد آمریکایی “گلوبال هاوک” – عکس: آرشیوی

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

پهپاد گلوبال هاوک

 

درباره پهپاد آمریکایی “نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک” این متن در ویکی پدیا منتشر شده است:

نورثروپ گرومن آر کیو-۴ گلوبال هاوک(RQ-4 global Hawk)پهپاد ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان یک هواپیمای شناسایی کار برده می‌شود. این پهپاد به نام Global Hawk نیز شناخته می‌شود. این نامگذاری از سوی گروه نگهداری این پهپاد به سبب زمان درازی که در روی زمین بابت نگهداری از آن صرف می‌شود انجام شده‌ است.

این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزار پا پرواز کند و کنترل آن بر عهدهٔ ۴ خدمه است.

سابقه عملیاتی

ار کیو ۴ تا میانه سال ۲۰۱۳ موفق به انجام ۱۰،۰۰۰ ساعت پرواز بر فراز افغانستان ، لیبی ، سوریه و عراق شد.

با وجود این گلوبال هاوک پرنده مطمئنی نبوده‌است و این پرنده مانند تمامی هواپیماهای بدون سرنشین دیگر، نرخ حوداث بسیاری داشت به صورتی که یک چهارم هواپیماهای شرکت‌کننده در نبرد افغاستان، از دست رفتند یا دچار مشکل شده و زمینگیر شدند.

هزینه بالا و امادگی پایین باعث شد تا نیروی هوایی در سال ۲۰۱۲ یک باره تصمیم به از خدمت خارج کردن تمامی بلوک‌های ۳۰ که پرتعدادترین نسخه موجود است، بکند ولی در نهایت به دلیل نیاز بالا به ار کیو ۴ تصمیم به خدمت نگهداشتن تا در کنار لاکهید یو-۲ به عملیات بپردازد.

 

شرح عکس: گروه نگهداری در حال آماده‌سازی یک فروند آر کیو-۴ گلوبال هاوک – عکس آرشیوی

با وجود این ار کیو ۴ هرگز نتوانست بر روی دست یو۲ بلند شود و این همان مسئله‌ای است که همچنان یو۲ را در خدمت نگهداشته می‌شود . ار کیو۴ دارای سقف پرواز، بردی کمتر نسبت به یو ۲ است و همچنین سامانه‌های آن برد کمتری را برای جمع اوری علائم رادار و تصویر برداری نسبت به یو۲ دارند. هم‌اکنون ارتش ۶۶ فروند بلوک ۴۰ را سفارش داده است.

به غیر از آلمان که خریدار یورهاوک است کره جنوبی نیز چهار فروند ار کیو ۴ بی را سفارش داد که قرار است جایگزین اف -۴ ایی شود.استرالیا ، ژاپن و کانادا نیز برای عملیات گشت دریایی بلند مدت به دنبال ار کیو ۴ هستند. ار کیو ۴ هم اکنون. به عنوان دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان می‌باشد.

ویژگی‌ها

طول:۱۴٬۵ متر
طول بال :۳۹٬۵ متر
ارتفاع :۴٬۷ متر
وزن خالی :۶٬۷۸۱ کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن:۱۴٬۶۲۸ کیلوگرم
بیشترین سرعت :۶۲۹ کیلومتر بر ساعت
برد :۲۲٬۷۷۹ کیلومتر
پایداری :بیش از ۳۲ ساعت
حداکثر ارتفاع پرواز :۱۸٬۲۸۸متر
میزان محموله قابل حمل :۱۳۶۰ کیلوگرم
موتور :یک دستگاه موتور توربوفن اف ۱۳۷

شرح عکس: یک فروند گلوبال هاوک مستقر در برلین سال  2012

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

توضیحات

ار کیو ۴ هواپیما است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس گرایی شبیه به بال یک گلایدر برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد . دارای دو دم وی(V) شکل بود که در میان آن‌ها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.

هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده با دو چرخ است.هواپیما در قسمت جلوی بدنه(روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره‌ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه شده‌است.

هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ بهره می برد که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته می‌شود و دارای توان ۷۰۵۰ پاوند می‌باشد.

این موتور بر روی هواپیماهای تجاری ای ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده‌است. بدنه هواپیما آلومینیومی است.این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد.

یک فروند گلوبال هاوک متعلق به ناسا

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسورهای مختلفی است.از جمله سنسورهای این هواپیما می‌توان به دوربین در دماغه مجهز به دید پانورماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویر بردار از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویر بردار در شب.

همچنین این هواپیما دارای یک رادار ارائه فازی SAR-MTI با دو دیش در دو طرف هواپیما برای تصویر برداری دو بعدی رادار را دارد. این رادار توان تصویر برداری از فاصله ۱۰۰ کیلومتری را با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری با دقت ۱٫۶ متر را دارا می‌باشد.

رادار و اپتیک با هم هماهنگ بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری می‌شود. همچنین هواپیما دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی ار۳ ، هشدار دهنده راداری ای پی ار ۴۹ و پرتاب‌کننده شراره و پوشاله‌ای ال ایی ۴۹ می‌باشد.هواپیما دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است(البته بدون تجیهزات شناسایی) که مداومت پرواز ان ۲۸ ساعت می‌باشد .گلوبال هاوک توان گشت هوایی در ارتفاع ۱۸۲۲۸ کیلومتری سطح زمین را دارد.