معامله ایران با روسیه: نفت در برابر غذا

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۰

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه، از توافق کشورش با ایران برای معامله نفت در برابر غذا خبر داد؛ توافقی که به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه تهران به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نوواک سه‌شنبه 18 زوئن در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این باره گفت: «بله، ما درباره برنامه نفت در برابر غذا (با مقام‌های ایرانی) گفت‌وگو کردیم».

نوواک ادامه داد که ایران، محصولات کشاورزی روسیه را در ازای نفتی که پیش از این فروخته بود، تهیه می‌کند.

او ادامه داد: «تولیدکنندگان محصولات کشاورزی روسیه در حال حاضر از همین وجوهی که به واسطه خرید نفت ایران فراهم آمده است، استفاده می‌کنند. ما درباره چشم‌انداز این همکاری و چگونگی ادامه آن در چهارچوب این برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم».

ایران و روسیه دو سال قبل برای تهاتر نفت و کالا به توافق رسیده‌اند. این توافق ناظر به برنامه‌ای است که سال 2014 در برابر تحریم‌های پیشین علیه تهران تدوین شد تا ایران بتواند به ازای نفت خود غذا تهیه کند. طبق این توافق ایران روزانه 100 هزار بشکه نفت می‌فروشد.

طی روزهای گذشته، بک هیئت تجاری روس متشکل از بیش از 250 نفر، به ایران رفته بود.

ایران اکنون تحت فشارهای شدید اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا قرار دارد. آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های سختی علیه این کشور اعمال کرد. نفت، بانکداری و حمل و نقل، از جمله بخش‌هایی است که از سوی آمریکا تحریم شده است.

این اوضاع باعث شده اقتصاد ایران آسیب بزرگی ببیند. ارزش پول ملی این کشور سقوط شدیدی داشته و وضعیت معیشتی مردم دشوار شده است.
العربیه.نت: