ترامپ درباره اینکه آیا با ایران جنگ خواهد شد: بزودی معلوم می‌شود

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۰

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد با تأکید بر اینکه نحوه پاسخ به ایران «بزودی معلوم خواهد شد» گفت شاید اقدام ایران در سرنگونی پهپاد آمریکایی «اقدامی اشتباه از سوی یک ژنرال بوده است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ترامپ در حاشیه دیدارش با جاستین ترودیو، نخست‌وزیر کانادا، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه پهپاد سرنگون‌شده «غیرمسلح و به وضوح بر فراز آب‌های بین‌المللی بود» گفت: «اگر این پهپاد حامل سرنشین بود، موضوع خیلی تفاوت می‌کرد».

دونالد ترامپ همچنین در پاسخ به این سوال که با وقوع این حادثه آیا او همچنان با موضوع مذاکره با ایران موافق است گفت: «بگذارید ببینیم چه پیش می‌آید».

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال تأکید کرد چنین احساسی ندارد که از سوی کابینه‌اش برای جنگ با ایران تحت فشار است «بلکه در برخی موارد برعکس است».

آقای ترامپ دست‌کم دو بار تأکید کرد «ممکن است اشتباه کنم، اما این احساس را هم دارم که شاید اشتباهی صورت گرفته و مثلا یک ژنرال ]ایرانی[ خطا کرده باشد».

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال سرنگونی این پهپاد را در حد «پشه‌ای مزاحم» ارزیابی کرد.

دونالد ترامپ پیش از دیدارش با نخست وزیر کانادا در پیامی کوتاه در توئیترش نوشته بود «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، با قبول مسئولیت حمله موشک سپاه به سوی پهپاد آمریکایی مدعی شده‌اند که این پهپاد در حریم هوایی ایران هدف قرار گرفته است.

سپاه پاسداران نیز در اقدامی کم‌سابقه به فاصله‌ای کوتاه دو اطلاعیه صادر کرد و مدعی شد که حمله نیروی هوا-فضای سپاه به پهپاد آمریکایی در «منطقه کوه مبارک استان هرمزگان» صورت گرفته است.

این ادعا در حالی مطرح شده که ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا، عصر پنجشنبه در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران در پنتاگون گفت پهپاد آمریکایی که دیشب با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

روزشمار تنش‌های اخیر ایران و آمریکا

وی تاکید کرد ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد برای اینکه در کار ایالات متحده برای رصد خلیج فارس اختلال ایجاد کند.

گاستلا افزود: «این حمله خطرناک ایران اقدامی غیرمسئولانه بود که در مجاورت مسیر هوایی تعیین شده میان دوبی در امارات متحده عربی و عمان رخ داد و می‌تواند زندگی عیرنظامیان بی‌گناه را به خطر بیاندازد».

این فرمانده آمریکایی تصریح کرد: «سرنگونی این پهپاد پس از تهدیدهای اخیر علیه ناوبری تجاری بین‌المللی در منطقه صورت گرفت که مسئول آن هم ایران بوده است».

ظرف یک ماه گذشته شش نفتکش در آب‌های نزدیک امارات متحده عربی و دریای عمان هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفتند که عربستان، امارات و آمریکا مسئول این اقدامات را ایران دانستند.

تهران این اتهام را تکذیب کرده و آن را «مشکوک» خوانده است.

تنش در روابط ایران و آمریکا در یکسال گذشته و پس از خروج ایالات متحده از برجام به شدت بالا گرفته است و در ماه‌های اخیر با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و چند فروند هواپیمای استراتزی بی- ۵۲ به خاورمیانه، تروریستی اعلام کردن سپاه و کاهش سطح تعهدات ایران در برجام، این نگرانی بیشتر شده که احتمال دارد برخوردی تصادفی موجب ورود دو کشور به یک جنگ تمام عیار شود.

با این حال رهبران ایران و آمریکا بارها گفته‌اند که خواهان درگیری با یکدیگر نیستند ولی اگر مورد حمله قرار گیرند پاسخی قاطع به آن خواهند داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و سایت رادیو فردا/ ح.ج- ک.ر