نیویورک‌تایمز: مجری فاکس‌نیوز نظر ترامپ را برای حمله عوض کرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۲

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است که در موضوع تصمیم‌گیری درباره حمله به ایران، علی‌رغم نقش موثر فرماندهان و مشاوران نظامی بر دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا،‌‌ تاکر کارلسون، تحلیل‌گر شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز در لغو تصمیم او موثر واقع شده است.

نیویورک‌تایمز در این گزارش که شنبه اول تیرماه منتشر شد، نوشته است  وزن این تحلیل‌گر تلویزیونی در میان نمایندگان کنگره، دولتمردان، مشاوران و فرماندهان نظامی، قابل توجه بوده است.

پیشتر، ترامپ در توییتر خود گفته بود حمله به سه نقطه در ایران را ده دقیقه قبل از انجام آن به دلیل احتمال کشته شدن ۱۵۰ نفر متوقف کرده است.

تاکر سوانسون مکنیر کارلسون،‌ تحلیل‌گر سیاسی محافظه‌کار آمریکایی است که از سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه سیاسی «امشب» را با نام خود و در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز اجرا می‌کند.

او پیشتر سابقه همکاری با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و مجله ویکلی‌استاندارد را نیز داشته است. رسانه‌ها و ناظران سیاست آمریکا،‌ شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز و برنامه کارلسون را از برنامه‌های مورد علاقه ترامپ معرفی کرده‌اند.

گزارش نیویورک‌تایمز اشاره کرده در حالی که جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی ترامپ،‌ او را وادار به حمله نظامی می‌کرده است، کارلسون در روزهای اخیر به رییس‌جمهور گفته بود پاسخ نظامی به تهران غیرعاقلانه و دیوانه‌وار است.

بنا بر این گزارش،‌ جنگ‌طلبان علاقه قلبی ترامپ را با خود همراه نداشتند و در صورت ورود به جنگ، ترامپ باید با فرصت انتخاب دوباره در انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری خداحافظی می‌کرد.

تردیدهای شخصی رییس‌جمهوری آمریکا

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد با وجود وزن زیادی که مشاوره‌ها ممکن است برای ترامپ داشته یا نداشته باشد، مطمئنا تردیدهای و احساسات خود او درباره اتخاذ یکی از مهمترین تصمیمات سیاست خارجی ریاست جمهوری، تعویق حمله را تقویت کرده است. بنا بر این خود او با توجیه شخصی، حمله را لغو کرد.

نگرانی که کارلسون در این زمینه به ترامپ منتقل کرده مربوط به شخصیت رییس‌جمهور در پرهیز از کشیدن ماشه و جنگجویانه و متقابلانه نبودن وجهه عمومی او بوده است.

کارلسون در برنامه تلویزیونی جمعه ۳۱ خرداد ماه در شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز درباره جنگ با ایران، سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه را زیر سوال برده و غیرمفید خوانده بود.

او اعلام کرده بود:‌ «از ۱۱ سپتامبر،‌ آمریکا میلیاردها دلار را به همراه جان هزاران آمریکایی خرج کرده تا خاورمیانه را در تصور ما بازسازی کند. ناراحت‌کننده است که این را با صدای بلند بگوییم،‌ اما باید بگوییم که این موضوع موفق نبوده است.»

گزارش نیویورک‌تایمز همچنین در ادامه نوشته است که کارلسون حمله علیه ایران را موجب یک جنگ تمام‌عیار بدون پیروزی آسان خوانده است.

تقلای ترامپ برای تصمیم‌گیری

این گزارش می‌افزاید: «بنابراین، رییس جمهور تا اوایل شب تقلا کرد تا اقدامی کند که به حل و فصل موضوع بپردازد، تا زمانی که او نهایتا تصمیمی در برابر این حمله تصمیم گرفت و حمله هواپیماهای جنگنده و پرتاب موشک را لغو کرد.»

در رابطه با تایید این موضوع،‌ جیم ریش،‌ سناتور آمریکایی،‌ نیز اشاره کرده بود آن‌هایی که ترامپ را به خاطر این تصمیم نقد می‌کنند، باید خوشحال باشند که در جایگاه تصمیم‌گیری نبودند زیرا «من دیدم که ترامپ بر سر این موضوع به خود می‌پیچید.»

هرچند پس از انتشار اخبار پیرامون این موضوع،‌ روایت‌ها و مواضع دیگری نیز بیان شد. از جمله، نانسی پلوسی،‌ رییس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که در جلسه‌ای که درمورد حمله به ایران با کاخ سفید داشته، چیزی در این باره نشنیده است.

مواضع متفاوت کارلسون

در تیرماه سال گذشته نیز کارلسون حمله به ایران را موجب نابودی ریاست‌جمهوری ترامپ خوانده بود و در توضیح لحن تند او علیه تهران، آن را در قالب «سبک مذاکره» ترامپ تحلیل کرده بود.

گزارش جدید نیویورک‌تایمز درباره تاثیر کارلسون بر لغو تصمیم ترامپ به ایران در حالی منتشر می‌شود که پیشتر در سال ۲۰۱۲،‌ او در موضعی متفاوت،‌ در یک برنامه زنده تلویزیونی حمله به ایران از سوی آمریکا را مورد حمایت قرار داده بود.

فاکس نیوز رسانه حامی جمهوری‌خواهان آمریکا است که برنامه‌هایش اکثرا مورد توجه ترامپ قرار می‌گیرد. در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز، محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به آمریکا به مصاحبه با این رسانه پرداخت و در توضیح آن به تاثیر این رسانه بر سیاست‌های ترامپ اشاره شده بود.
ایران اینترنشنال: