دونالد ترامپ: اگر ایران از سلاح هسته‌ای صرف نظر کند بهترین دوستشان خواهم بود

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۲

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با تأکید بر اینکه «تحریم‌هایی بسیار بیشتر» برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به سلاح هسته‌ای وضع می‌کند و احتمال اقدام نظامی علیه ایران نیز منتفی نیست گفت اگر جمهوری اسلامی از سلاح هسته‌ای صرف نظر کند او «بهترین دوست ایران» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ روز شنبه، ۱ تیر، با اشاره به اینکه دوستان ایرانی بسیاری دارد که آدم‌های سطح بالایی هستند ابراز امیدواری کرد که دستگاه رهبری جمهوری اسلامی رفتاری هوشمندانه در پیش بگیرد و نسبت به زندگی مردم خود حساس باشد.

آقای ترامپ که پیش از پرواز به سوی اقامتگاه کمپ‌دیوید با خبرنگاران در محوطه بیرونی کاخ سفید سخن می‌گفت با تأکید بر اینکه آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست باید گفت: «اگر آنها این را بپذیرند کشوری ثروتمند خواهند داشت؛ بسیار خوشبخت خواهند بود و من بهترین دوست آنها خواهم شد. امیدوارم این طور شود».

دونالد ترامپ همچنین به قیاس شعار «بیائید بزرگی را به آمریکا برگردانیم» گفت: «بیائید بزرگی را به ایران برگردانیم».

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال با این هشدار که هنوز احتمال اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد گفت: «اگر رهبری ایران بد عمل کند، پس از آن روزی بسیار بسیار بد خواهند داشت».

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که رئیس جمهوری ایالات متحده گفته بود فرمان حمله تلافی‌جویانه به مواضعی در ایران را در دقایق آخر متوقف کرده است.

تنش بین ایران و آمریکا در منطقه خاورمیانه روز پنج شنبه و با اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به اوج رسید. ایران می‌گوید این پرنده نظامی وارد محدوده سرزمینی‌اش شده بود، اما آمریکا این امر را رد می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات روز شنبه‌اش همچنین از تصمیم سپاه پاسداران برای شلیک نکردن به سوی یک هواپیمای تجسسی دیگر که بیش از ۳۰ سرنشین داشت «بسیار تشکر» کرد.

آقای ترامپ همچنین با اشاره به اینکه «همه قبلا می‌گفتند من جنگ‌افروزم و امروز می‌گویند کبوتر [صلح] هستم» گفت: «فکر می‌کنم هیچ کدام نیستم. فردی با عقل سلیم هستم و عقل سلیم چیزی است که امروز در این کشور به آن نیاز داریم».

شماری از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که روزهای پنج‌شنبه و جمعه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از حمله به مواضعی در ایران جانبداری می‌کرده اما برخی از ژنرال‌های ارتش مخالف چنین اقدامی بوده‌اند.

همچنین خبرنگار بلومبرگ که روز شنبه در کاخ سفید حضور داشت در توئیتی نوشته است که آقای ترامپ در پاسخ به سوال او تایید کرد که ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مخالف این حمله بوده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ همچنین گفت که جان بولتون «قطعا یک شاهین شکاری [نماد جنگجویی] است» اما او همچنان مورد اعتماد رئیس جمهوری آمریکاست و تصمیم‌گیر نهایی در چنین موضوعی خود اوست.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت که در طول اقامتش در استراحتگاه کمپ‌دیوید، رایزنی‌هایی درباره ایران خواهد داشت.

دونالد ترامپ خواستار مذاکراتی بدون پیش شرط با ایران شده، امری که تاکنون رهبری جمهوری اسلامی رد کرده است. مقامات ایران می‌گویند که واشینگتن قبل از هر چیز باید به توافق هسته‌ای بازگردد که چهار سال قبل با هدف ممانعت از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای به دست آمد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، توئیتر و رادیو فردا؛ س.ن /ج