ایران خودرو و سایپا در آستانه واگذاری/ داستان تلخ خصوصی سازی در انتظار شرکت‌های خودروساز

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۲
دولت مصمم شد سهم باقی مانده خود از دو خودروساز بزرگ را تا پایان سال واگذار کند با صفر شدن سهام دولت در صنعت خودروسازی کشور ایران خودرو و سایپا خصوصی می‌شوند.

رویداد۲۴ رضا رحمانی وزیر صمت از واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی خبر داد و گفته «کار‌های واگذاری نیز انجام شده و نهایتا این واگذاری‌ها تا سال ۹۹ انجام می‌شود.» جعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی سازی نیز گفته واگذاری خودروسازی‌ها مصوبه دولت بود که بر پایه آن قرار شده سهم ۱۴ درصدی دولت در ایران خودرو و سهم ۱۷.۳۱ درصدی تا پایان سال عرضه شود.

سبحانی درباره نحوه واگذاری شرکت‌های خودروسازی به رویداد۲۴ گفته از ۱۸ شرکتی که نامه آن‌ها برای واگذاری داده شده ۳ شرکت پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز و بیمه البرز در روز‌های ۲۲، ۲۴ و ۲۵ تیرماه به ترتیب در سازمان بورس و فرابورس عرضه خواهند شد و به مرور بقیه شرکت‌ها نیز عرضه می‌شوند. نام ایران خودرو و سایپا نیز در میان این شرکت‌ها قرار دارد.

سبحانی در پاسخ به این پرسش که زمان واگذاری دو شرکت خودروساز مشخص شده یا خیر؟ می‌گوید: هنوز اطلاعات به صورت کامل از این دو خودروساز جمع آوری نشده و پس از جمع آوری اطلاعات، زمان واگذاری روی سایت خصوصی سازی اعلام خواهد شد. اما فعلا مشخص شده که سهام باقی مانده دولت در این ۱۸ شرکت در یک روز عرضه نمی‌شود؛ ضمن اینکه شرکت‌های خصولتی و شبه دولتی نیز محدودیت‌هایی برای خرید سهام شرکت‌ها دارند و درصورتی که سهام این بخش‌ها از حدی بالاتر برود، منع قانونی ایجاد می‌شود.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفتگو با رویداد۲۴ می‌گوید: پیشنهاد ما این است برای اینکه واگذاری ایران خودرو و سایپا شبیه سایر واگذاری‌ها نشود، اجازه بدهند کنسرسیومی متشکل از کارکنان دو شرکت خودروساز (ایران خودرو و سایپا) و قطعه‌سازان و خدمات پس از فروش تشکیل شود و سهامداران واقعی خود مدیریت را تعیین کنند تا مشکلی بوجود نیاید.

به گزارش رویداد۲۴ براساس تصمیمات اخیر دولت سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و جهادکشاورزی به زودی اقدام به فروش سهام خود از جمله ایران‌خودرو و سایپا، باشگاه‌های ورزشی پرسپولیس و استقلال و … خواهند کرد. البته موضوع واگذاری از دولت احمدی نژاد همواره مطرح بوده و معمولا در آستانه هر انتخابات بحث واگذاری‌ها مخصوصا واگذاری استقلال و پرسپولیس داغ می‌شود اما در نهایت این مجموعه‌ها به دست خود مردم سپرده نمی‌شود.