محمود صادقی: قوه قضائیه با بازگشایی پرونده سعید طوسی موافقت کرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۳

محمود صادقی، نماینده تهران، که پنجم خرداد ماه طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار بررسی مجدد پرونده سعید طوسی قاری قرآن و مربی صوت و لحن متهم به «تجاوز و تعرض جنسی» شده بود، اعلام کرد که با این درخواست موافقت شده است.

خبر «بازگشایی» پرونده سعید طوسی که سال‎ هاست از سوی شماری از نوجوانان تحت آموزش خود به «تجاوز، تعرض و سوء استفاده جنسی» متهم است، هنوز به طور رسمی از سوی قوه قضائیه تائید و اعلام نشده است.

محمود صادقی روز دوشنبه سوم تیر ماه، از بازگشایی دوباره پرونده سعید طوسی خبر داد و گفت: «شنیده‌ام که اخیرا در خصوص بازگشایی مجدد پرونده سعید طوسی موافقت شده و رئیس قوه قضائیه موافقت کرده‌است تا پرونده مجددا رسیدگی شود.»

صادقی همچنین گفت: «باخبر شده‌ام که دادستان اعلام کرده در این پرونده اعمال نفوذ صورت گرفته است.ایشان[سعید طوسی] چون فردی سرشناس بوده نفوذ داشته و رای تجدیدنظر خلاف شرع و قانون تشخیص داده شده و قرار است مجددا بررسی شود. »

وی طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری برنا، درباره اینکه آیا مستندات جدیدی در خصوص پرونده سعید طوسی در اختیار دارد یا نه، گفت: «مستندات لازم در پرونده وجود دارد. خانواده‌ها به‌دنبال بازگشایی این پرونده برای اعمال ماده ۴۷۷ بوده‌اند.»

محمد گندم‌نژاد طوسی مشهور به «سعید طوسی»، قاری قرآن و کارشناس شورای عالی قرآن و از قاریان مورد علاقه علی خامنه ای است که از سال ۱۳۹۰ با شکایت خانواده‌های تعدادی از « نوجوانان قرآنی» مواجه شد. این نوجوانان که در سال‌های مختلف نزد سعید طوسی دوره آموزش صورت و لحن قرائت قرآن را فراگرفته بودند در شکایت خود این قاری سرشناس و محبوب رهبر جمهوری اسلامی را متهم کردند که آنها را در موارد مکرر مورد تعرض جنسی قرار داده است.

پرونده شکایت «نوجوانان قرآنی» از سعید طوسی اما چند سال بعد ابتدا در رسانه‌های خارج از ایران فاش شد.پس از آن بود که خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری علوم قرآنی، در سال ۱۳۹۶ با انتشار بخش هایی از « نامه شاکیان سعید طوسی به رئیس ‌قوه قضائیه» گزارش داد که دستکم سه تن از این نوجوانان و خانواده‌های‌شان در نامه‌ای خطاب به صادق لاریجانی رئیس وقت این قوه «از رسانه‎های بیگانه و فضاسازی دشمنان قرآن و نظام اسلامی به ویژه در فضای مجازی» اعلام برائت کرده اند اما همزمان خواستار رسیدگی به پرونده شکایت خود از سعید طوسی شده اند.

پس از این بود که یادداشت محمد رضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال ۱۳۹۶ نشان داد که این پرونده از مدت‌ها پیش تشکیل شده اما رسیدگی به آن با اعمال نفوذ و تعویق همراه بوده است. او نوشت: «از ریاست قوه قضائیه تقاضا می‌کنم دستور فرمایند رسیدگی به این پرونده در اولویت قرار گرفته و بر اساس دستور العمل قرآنی در صورت تخلف از سوی هر کسی به ویژه افرادی که انتظار می‌رود تربیت قرآنی شده باشند حکم صادر و اجرایی شود. از شاکیان محترم تقاضا می‌کنم که با صبوری و متانت در احقاق حق تلاش نمایند.»

بعد از این بود که سعید طوسی خود نیز وجود این پرونده را تائید اما اتهاماتش را رد کرد. در مقابل تعدادی از «نوجوانان قرآنی» طی مصاحبه هایی با رسانه‌ها در داخل و خارج از ایران بخشی از جزئیات آزار و تعرض جنسی خود از سوی سعید طوسی را بیان کردند.

شش سال پس  از تشکیل این پرونده اما در نهایت قوه قضاییه جمهوری اسلامی در بهمن‌ ۱۳۹۶ سعید طوسی را از اتهامات وارده «تبرئه» کرد

محمود صادقی  که از ابتدای علنی شدن پرونده شکایت «نوجوانان قرآنی» از سعید طوسی به اتهام تعرض جنسی، با انتشار بخش هایی از محتوای پرونده خواهان جلوگیری از اعتماد نفوذ در این پرونده شده بود، بعد از انتشار خبر تبرئه سعید طوسی، در توییتر خود نوشت: «شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر تهران بدون امضای رئیس دادگاه با رأی دو مستشار از شعبه دیگر حکم صادره علیه مربی صوت و لحن مبنی بر ۴ سال حبس را نقض و او را تبرئه کرد؛ اسناد پرونده حاکی از اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی است. حدود ۲ سال بود که مدیرکل دادگستری پرونده را از دادگاه گرفته بود.

او حتی به «اعمال نفوذ» افرادی از «بیت رهبر جمهوری اسلامی» در پرونده برای تبرئه سعید طوسی خبر داد و نوشت: «از قرائن چنین برمی آید که کودک آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام رهبری نفوذ کرده اند.

با وجود آنکه شمار دیگری از نمایندگان مجلس نیز از رئیس وقت قوه قضائیه خواستار رسیدگی مجدد و احقاق حق «نوجوانان قرآنی» شدند که از سوی سعید طوسی مورد تعرض جنسی قرار گرفته بودند، اما در نهایت دوره ریاست صادق لاریجانی بر قوه قضائیه درحالی پایان گرفت که پرونده اتهامی تعرض جنسی این قاری مشهور پیش از آن به بایگانی سپرده شده بود

ابراهیم رئیسی که از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی در رده های مختلف قوه قضائیه از دادستانی تا معاون اولی را در اختیار داشته است و خود از اعضای «هیات مرگ» در جریان اعدام‌های زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ است از زمان رسیدن به قوه قضائیه تاکید کرده است که «در برخورد با فساد خط قرمزی وجود ندارد» و در مقابل قوه قضائیه «هیچ جا تابلو ورود ممنوع وجود ندارد.

او روز یک شنبه طی مصاحبه تلویزیونی باردیگر تاکید کرد که با فساد در درون و بیرون قوه قضائبه برخورد خواهد کرد.پرونده «سعید طوسی» و آنچه محمود صادقی «اعمال نفوذ» برخی اعضای بیت رهبر جمهوری اسلامی برای تبرئه سعید طوسی عنوان کرده و نوع مواجهه رئیسی با آن آزمونی برای میزان پایبندی او نسبت به سخنان و وعده هایش دستکم در چارچوب ساختار فعلی جمهوری اسلامی است.

ایران اینترنشنال: