چند درصد ایرانی‌ها به پزشکان و دانشمندان اعتماد دارند؟

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۳

در حالی که ۹۹ درصد کودکان ایرانی حداقل در برابر یک بیماری واکسینه شده‌اند، تنها ۶۹ درصد بزرگسالان ایرانی به سلامت واکسن‌ها و ۱۹ درصد آنها نیز به پزشکان، پرستاران و دانشمندان اعتماد بالایی دارند.

نتایج تحقیقات جهانی وِلکام در سال ۲۰۱۸ میلادی که با پرسش رو در رو از ۱۴۰ هزار فرد بالای ۱۵ سال از ۱۴۰ کشور جهان انجام شده، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد بنگلادشی‌ها و ساکنان اتیوپی به سالم بودن واکسن‌ها اعتقاد دارند و در مقابل بیش از ۶۰ درصد اوکراینی‌ها اعتقادی به سلامت واکسن‌ها ندارند.

بطورکلی در سطح جهان از هر ده نفر حدودا هشت نفر به ایمن بودن واکسن ها اعتقاد دارند و از هر ده نفر نه نفر فرزند خود را واکسینه کرده اند.

در میان مناطق مختلف جهان، مردم اروپا کمترین اطمینان را به سالم بودن واکسن‌ها دارند. در این میان فرانسوی ها و اوکراینی ها در راس قرار دارند.

والدین ایرانی که در این تحقیق جهانی مورد پرسش قرار گرفته‌اند، در ۹۹ درصد موارد تایید کرده‌اند که کودکان خود را حداقل در برابر یک بیماری واکسینه کرده‌اند.

اما در حالی که ۹۵ درصد ساکنان جنوب آسیا به سلامت واکسن‌ها اعتقاد دارند، این میزان در میان ایرانی‌ها ۶۹ درصد است. در مقابل ۹ درصد ایرانی‌ها نیز بر این باورند که واکسن به هیچ وجه سالم نیستند. نرخ بی‌اعتقادی کامل به سلامت واکسن‌ها در جنوب آسیا ۲ درصد است.

نرخ اعتقاد به کارآیی واکسیناسیون نیز در میان ایرانی‌ها ۸۵ درصد برآورد شده در شرایطی که این نرخ در جنوب آسیا ۹۴ درصد اعلام شده است.

ایران همراه با چین، روسیه، پاراگوئه، کاستاریکا و مغولستان از جمله کشورهایی هستند که میزان بی‌اعتمادی به سلامت واکسن‌ها با رشد سطح تحصیلات افراد با شتاب بالایی افزایش می‌یابد.

همچنین در حالی که ۲۰ درصد ساکنان جنوب آسیا به پزشکان، پرستاران و دانشمندان اعتماد کامل دارند، این رقم در میان ایرانی‌ها ۱۹ درصد است. از سوی دیگر، ۶ درصد ایرانی‌ها اعتماد پایینی به پزشکان، پرستاران و دانشمندان دارند.

در مجموع ۸۴ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقق جهانی معتقدند که واکسیناسیون کارآیی دارد و ۷۹ درصد آنها نیز به سالم بودن واکسن‌ها باور دارند.
یورو نیوز: