مارک اسپر: آمریکا نتوانست درباره «مقابله با تهدیدات ایران» از متحدانش قول بگیرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۶

مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ششم تیرماه پس از نشست ناتو در بروکسل گفت که نتوانسته از متحدان واشینگتن تعهدی جدی بگیرد تا برای تامین امنیت آب‌های بین‌المللی همپای آمریکا دست به کار شوند.

آقای اسپر عنوان کرد که در نشست ماه آینده ناتو با بیان جزئیات نشان خواهد داد که تهدیدات ایران چگونه افزایش پیدا کرده و چگونه واشینگتن و متحدان آن می‌توانند در همکاری با یکدیگر مانع «ستیزه‌جویی بیشتر ایران» شوند.

ایالات متحده می‌گوید که ایران پشت حملات اخیر به نفتکش‌ها در خلیج فارس قرار دارد، اتهامی که تهران آن را رد کرده است.

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن به‌ویژه با اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در تنگه هرمز اوج گرفته است. ایران می‌گوید که این پهپاد وارد حریم هوایی‌اش شده و پیش از سرنگونی چند اخطار نیز دریافت کرده بود. اما آمریکا تاکید دارد که پهپاد مورد اشاره بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده که هدف قرار گرفته است.

این اختلافات، خطر درگیری نظامی میان دو کشور را به شدت افزایش داده است. در همین حال گزارش‌ها از بروکسل حاکی‌ است که فرانسه در نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو از آمریکا خواسته تا ناتو را درگیر هیچ‌گونه مأموریت نظامی در خلیج فارس نکند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه همچنین در این نشست به ایالات متحده گفته‌است که تهران و واشینگتن خود باید مشکلات‌شان را حل کنند.

اما از سویی سرپرست وزارت دفاع آمریکا تاکید داشته که «اقدامات خصمانه ایران یک مشکل بین‌المللی است» و واشینگتن «از متحدانش می‌خواهد رفتار بد ایران را به صراحت محکوم کنند».

مارک اسپر در عین حال از از دیگر کشورهای عضو ناتو خواسته که کمک کنند تا تنش‌ میان ایران و ایالات متحده از عرصه نظامی به عرصه دیپلماتیک منتقل شود.

پیش از این دونالد ترامپ بارها خواستار مذاکره با ایران برای دستیابی به توافقی جدید شده. اما ایران می‌گوید که واشینگتن خود راه دیپلماسی را بسته و از این رو قبل از هر چیزی باید با بازگشت به برجام، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. با این حال واشینگتن به تحریم‌ها شدت بخشیده است.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در نهایت هشدار داد: «ما دنبال درگیری نظامی با ایران نیستیم اما آماده‌ایم که از نیروهای ایالات متحده و منافع آن در منطقه دفاع کنیم. کسی نباید این خودداری را به ضعف ما تعبیر کند».

منابع: خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس؛ س.ن / پ.پ