بریتانیا: اگر ایران برجام را نقض کند ما هم از آن خارج می‌شویم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۱

بریتانیا می‌گوید درصورت نقض برجام از سوی ایران از آن خارج خواهد شد. آلمان هم ایران را فراخواند گامی را که برداشته برگرداند. ظریف نوشت: ایران برجام را نقض نکرده و با اجرای تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی، “بازخواهد گشت”.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، دوشنبه ۱۰ تیر (اول ژوئیه) در مصاحبه با “اسکای نیوز” گفت که بریتانیا همچنان از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا

هانت که یکی از دو نامزد نخست وزیری بریتانیاست افزود: «ما می‌خواهیم این پیمان را حفظ کنیم، زیرا نمی‌خواهیم که ایران به سلاح‌های اتمی دست یابد. اما اگر ایران توافق را نقض کند، ما نیز خود را عقب خواهیم کشید.»

از زمانی که ایران دوشنبه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم خود را به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم، حدی که طی توافق اتمی (برجام) تعیین شده، افزایش داده است واکنش‌ها به آن ادامه دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز افزایش اورانیوم ذخایر غنی‌شده ایران را تایید کرده است و پیش از این بریتانیا و روسیه از ایران خواسته بودند به تعهدات خود در چارچوب برجام برگردد.

آلمان: برجام را تحلیل نبرید

یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه آلمان ایران به خبرگزاری رویترز گفت که آلمان بسیار از آنچه ایران روز دوشنبه درباره افزایش حد اورانیوم غنی‌سازی شده ورای آنچه در توافق سال ۲۰۱۵ با این کشور تعیین شده، نگران است.

این منبع که نامش ذکر نشده، به رویترز گفت: «ما ایران را فرا می‌خوانیم تا گامی را که برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته بازگرداند و برجام را تحلیل نبرد.»

ظریف: ما برجام را نقض نکرده‌ایم

پس از انتشار خبر واکنش‌های بریتانیا و روسیه، دو کشور طرف توافق اتمی با ایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توییتی نوشت: «ما توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده‌ایم.»

او در توییتر به خروج آمریکا از برجام اشاره کرده و اینکه ایران پس از آن با رجوع به پاراگراف ۳۶ برجام چند هفته به E3+2 (سه کشور اروپایی باضافه دو کشور دیگر طرف توافق اتمی) فرصت داده است.

<


/div>

وزیر امور خارجه ایران می‌نویسد که ایران در نهایت پس از ۶۰ روز دست به اقدام زد.

او همچنین می‌گوید که به محض اینکه کشورهای اروپایی به تعهداتشان عمل کنند “ما بازخواهیم گشت” [اقدامات معکوس به عمل خواهیم آورد].
دویچه وله: