واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری اجلاس شورای حکام

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۵

ایران درخواست آمریکا برای برگزاری اجلاس شورای حکام آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی را “طنزی تلخ” خوانده است. به‌رغم اعتراض ایران، شورای حکام قرار است ظرف روزهای آینده برای بررسی نقض برجام از سوی ایران تشکیل جلسه بدهد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه ۱۴ تیر (پنجم ژوئیه) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به درخواست آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده حکام واکنش نشان داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه پنجم ژوئیه با درخواست آمریکا مبنی بر برگزاری چنین اجلاسی موافقت کرده است. نشست فوق‌العاده شورای حکام قرار است روز چهارشنبه دهم ژوئیه برگزار شود. هدف از برگزاری این اجلاس بررسی موارد نقض برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران است.

دویچه وله :

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از روز یکشنبه ۱۶ تیر (هفتم ژوئیه) محدودیت تعیین شده برای غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۳،۶۷ درصد را لغو خواهد کرد. پیش از آن نیز، ایران اعلام کرده بود که به محدویت تعیین شده برای ذخیره اورانیوم غنی‌سازی شده به میزان ۳۰۰ کیلوگرم پایبند نخواهد بود.

در همین رابطه، جکی ولکات، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار برگزاری اجلاسی برای بررسی نقض برجام از سوی ایران شده بود. درخواستی که با موافقت آژانس همراه بود.

واکنش ایران

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار بیانیه‌ای نسبت به درخواست آمریکا در رابطه با برگزاری اجلاس شورای حکام واکنش نشان داد. این بیانیه در شبکه توییتر نیز منتشر شده است.

Iranische Fahne mit UN Fahnen

در این بیانیه آمده است: «این طنزی تلخ است که همان رژیمی که برجام را از طریق خروج غیر قانونی و یکجانبه نقض کرد و به دیگران فشار می‌آورد تا اقدام مشابهی را صورت دهند و با اعمال زور مانع اجرای آن توسط جامعه بین المللی می‌شود، نسبت به اجرای همان توافق، ابراز نگرانی کرده است.»

افزون بر آن ایران مدعی شده که کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای، واکنش به اقداماتی است که از سوی آمریکا صورت گرفته است.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی همچنین اعلام کرده است که درخواست آمریکا ربطی به “ماموریت شورای حکام” ندارد.

لازم به یادآوری است که سیاستمداران کشورهای اروپایی ظرف روزهای گذشته بارها به جمهوری اسلامی ایران نسبت به نقض تعهدات خود در توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند.