هشدار وزیر سابق دفاع آمریکا به وقوع «جنگ تصادفی» با ایران

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۶

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در کابینه باراک اوباما، هشدار داده است با تداوم تنش‌ها میان ایران و آمریکا، دو کشور ممکن است ناخواسته وارد جنگ شوند.

کارتر در گفتگویی رادیویی گفت علیرغم ادعاهای مقام‌های ایران و آمریکا مبنی بر نداشتن قصد ورود به درگیری نظامی، دو طرف ممکن است دچار «لغزش» شده و وارد جنگ شوند.

او اضافه کرد: «پس مساله جنگ با نیت قبلی نیست؛ بلکه جنگ تصادفی است.»

کارتر با این حال بر این نکته تاکید کرد که اظهارات صریح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر عدم قصد جنگ با ایران به معنای «موضع برتر» طرف ایرانی نیست.

او در این گفتگو به ماجرای توقیف یک کشتی آمریکایی و دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۶، یعنی زمانی که خود در مقام وزیر دفاع بود، اشاره کرد و گفت: «۱۰ تن از ملوانان ما که اشتباهی وارد آب‌های ایران شده بودند بازداشت شدند. من بلافاصله نیروهایمان را آگاه کردم. ما هواپیما در حال گشت‌زنی داشتیم و وقتی افرادمان بازداشت شوند آن را جدی می‌گیریم.»

کارتر اضافه کرد: «خوشبختانه ایرانی‌ها آنها را خیلی زود آزاد کردند. اما اگر با وجود تنش‌های فعلی اگر همان اتفاق امروز می‌افتاد…در این فضای پرالتهاب، ناخواسته درگیری رخ می‌داد.»

تنش‌های میان ایران و آمریکا که از سال گذشته و همزمان با خروج یکجانبه ترامپ از توافق هسته‌ای برجام افزایش یافته اخیرا دو کشور را تا مرز رویارویی نظامی پیش برده است. در اواخر ماه گذشته، یک فروند پهپاد آمریکایی هدف حمله موشکی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت. نیروهای سپاه مدعی شدند پهپاد در حال جاسوسی در حریم هوایی ایران بوده اما مقام‌های آمریکایی ضمن رد این ادعا گفتد پهپاد در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده است. درست همان روز حادثه، ترامپ قصد داشت به چندین هدف نظامی ایران حمله کتد کند که به گفته خودش در دقایق آخر به سبب پیشگیری از کشته‌ شدن مردم از حمله منصرف شد.

اشتون در گفتگوی خود از توافق برجام حمایت کرد و گفت: «آن یک توافق صرفا هسته‌ای بود که یکی از دردسرهای من به‌عنوان وزیر دفاع را کم کرد.»

او افزود خروج ترامپ از برجام همانند «وارونه شدن لیوان پر از شیر» است در حالی که برجام منافعی همچون «برچیده شدن یک راکتور هسته‌ای و تعدادی سانتریفیوژ» در بر داشت که همه اینها به گفته او «بازگشت‌ناپذیر» است.
ایران اینترنشنال: