بلومبرگ: نفتکش بریتانیا از بیم توقیف شدن، در خلیج فارس لنگر انداخته است

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۷

خبرگزاری بلومبرگ گزارش می‌دهد که یک نفتکش متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم «از بیم توقیف شدن» از سوی ایران در آب‌های عربستان در خلیج فارس لنگر انداخته و قصد حرکت به سمت تنگه هرمز را ندارد.

بنا بر این گزارش، ترس مسئولان بریتیش پترولیوم از این است که ایران به تلافی توقیف نفتکش «گریس ۱»در آب‌های جبل‌الطارق، نفتکش‌های بریتانیایی را توقیف کند.

«گریس ۱» نفتکشی عظیم با بار ۲ میلیون بشکه‌ای نفت ایران (برخی منابع نفت کوره عنوان کرده‌اند) پنج‌شنبه هفته گذشته در آب‌های جبل‌الطارق، منطقه‌ای تحت حاکمیت بریتانیا، توقیف شد.

به گفته مقام‌های جبل‌الطارق، شواهد نشان از آن دارد که مقصد این نفتکش بندر بانیاس سوریه بوده‌است.

ایران می‌گوید مقصد این نفتکش سوریه نبوده و بریتانیا را به «راه‌زنی دریایی» متهم کرده و تهدید به اقدامی متقابل نموده‌است.

بلومبرگ دوشنبه ۱۷ تیرماه گزارش داد نفتکش شرکت بریتیش پترولیوم به نام «بریتیش هریتیج»، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت روز شنبه در آب‌های عربستان در خلیج فارس «پناه گرفته» و قصد حرکت به سمت تنگه هرمز و ورود به آبهای بین‌المللی را ندارد.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته‌است کشتی یادشده برای خروج از تنگه هرمز مجبور است به آب‌های ایران نزدیک شود و می‌ترسد که توقیف شود.

قرار بود این نفتکش محموله‌ای یک میلیون بشکه‌ای از نفت بصره عراق را که توسط شرکت بریتانیایی-هلندی «رویال داچ شل» خریداری شده بود به شمال اروپا نقل کند، اما عملیات بارگیری را متوقف کرده و قرارداد خود را برای انتقال این محموله لغو کرده‌است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران می‌گوید «اقدام غیرقانونی بریتانیا در توقیف نفتکش حامل نفت ایران از طرف گروه ب صورت گرفت و راهزنی بود».

«گروه ب» اصطلاحی است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای اشاره به ولیعهد سعودی، نخست‌وزیر اسرائیل، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و ولیعهد امارات به کار می‌برد.

همچنین روز جاری (دوشنبه) ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران، توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق را «نقض همه قوانین و مقررات بین‌المللی» دانست و تهدیدی در این مورد بیان کرد.

وی گفت به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها و اروپایی‌ها به خوبی از «دسترسی‌ها و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی» باخبر هستند و بر این اساس به نفع خودشان است که هر چه زودتر نسبت به رفع توقیف این نفتکش اقدام کنند وگرنه باید منتظر عواقب این کار باشند.

وی نگفت چه عواقبی منتظر آنهاست.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، نیز توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌الطارق را «یک نوع راهزنی دریایی» خوانده و گفته است که این اقدام «تحمل نخواهد شد و بی‌پاسخ نخواهد ماند».

به دنبال توقیف ابرنفتکش ایرانی در جبل الطارق، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت هم خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شده است.

منابع: بلومبرگ، خبرگزاری فارس، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ