آژانس: ایران از مرز تعیین شده برای غنی‌سازی اورانیوم عبور کرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۷

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی، نهاد ناظر بر نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، روز دوشنبه ۱۷ تیر تایید کرد که ایران از سقف غلظت ۳.۶۷ درصدی در غنی‌سازی اورانیوم عبور کرده است.

دولت ایران اوایل روز دوشنبه این خبر را اعلام کرده بود.

یک سخنگوی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی گفت یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، به شورای حکام این نهاد گزارش داد که بازرسان آژانس روز ۱۷ تیرماه این نکته را تایید کرده‌اند که غلظت غنی‌سازی اورانیوم نوع ۲۳۵ ایران از سقف ۳.۶۷ درصد عبور کرده است.

بر اساس گزارش آژانس که در اختیار خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس قرار گرفته است، بازرسان با استفاده از روش‌های آنلاین نظارت و نمونه برداری‌هایی که روز دوشنبه انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند.

در این گزارش گفته نمی‌شود میزان غلظت اورانیومی که اکنون ایران تولید می‌کند دقیقا در چه حدی است و فقط یادآوری می‌کند که از حد نصاب تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرده است.

این گزارش همچنین می‌گوید ایران روز دوشنبه به آژانس اطلاع داد که «بر اساس ارزیابی اپراتورها سطح غنی‌سازی حدود ۴.۵ درصد است».

خبرگزاری ایسنا اوایل روز دوشنبه از قول یک سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گزارش داد که میزان غلظت از ۴.۵ درصد عبور کرده است.

با وجود اینکه غلظت یاد شده از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای بالاتر است ولی هنوز از غلظت ۲۰ درصدی که ایران قبل از امضای توافق به آن رسیده بود بسیار پایین‌تر است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای شواهدی که ایران در اختیار این نهاد قرار داده می‌گوید حجم غنی‌سازی اورانیوم نوع ۲۳۵ در تاسیسات غنی‌سازی نظنز نیز پنج درصد افزایش یافته است.

عبور از سقف تعیین‌شده برای غنی‌سازی، دومین اقدام جمهوری اسلامی در کاستن از تعهدات برجامی‌اش محسوب می‌شود و با واکنش منفی کشورهای غربی روبه‌رو شده است.

نخستین اقدام ایران هفته گذشته صورت گرفت که اعلام کرد به سقف سیصد کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی‌شده پایبند نمی‌ماند. در پی آن، آمریکا خواستار نشست ویژه شورای حکام آژانس در این باره شد و این نشست برای روز چهارشنبه، ۱۹ تیر، برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر, رادیو فردا