بهزاد نبوی : انتخابات بی رونق شورش های سال ٩۶ را تکرار می‌کند

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۸

بهزاد نبوی، نایب رئیس مجلس ششم، در دیدار با اعضای “شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان” که امروز سه شنبه هجدهم تیر برگزار شد، نسبت به عدم شرکت مردم در انتخابات پیش رو در کشور هشدار داد و گفت : “انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می کند و زمینه برای تکرار حوادث دی ماه ٩۶ مهیاء می شود.”

بهزاد نبوی در جای دیگری از سخنانش افزود که “انتخابات نظام [اسلامی] را بیمه می کند” و “حکومت باید این امکان را فراهم کند تا برای تأمین امنیت کشور مشارکت مردم در انتخابات بالا برود.” بهزاد نبوی از اصلاح طلبان خواست که “به فکر امنیت و مصالح کشور باشند” و حتا اگر “آنها [در انتخابات] برنده نشوند” یا “نامزد معرفی نکنند” “مهم نیست.” ولی اصلاح طلبان، به گفتۀ نبوی، نباید انتخابات را تحریم کنند. آنان به گفتۀ بهزاد نبوی “باید از مأیوس کردن مردم پرهیز کنند” حتا اگر یأس مردم “واقعیت [داشته] باشد.”

بهزاد نبوی سپس افزوده است : “مسئلۀ ما انتخابات نیست.” “مسئله این است که انتخابات کم رونق شرایط ما را بدتر می کند.” نبوی گفته است که باید همچنان از حسن روحانی دفاع کرد و دفاع اصلاح طلبان از حسن روحانی در دو انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری درست بوده است.

با این حال، بهزاد نبوی اعتراف کرده که دولت حسن روحانی فاقد اختیارات و قدرت لازم در زمینه های کلیدی است. او گفته است : “شصت درصد اقتصاد در اختیار نهادهای خارج از دولت است و دولت نقشی در اقتصاد ندارد.”

بهزاد نبوی تصریح کرده است که دولت روحانی نه فقط در اقتصاد، بلکه “در سیاست خارجی هم اختیاری ندارد.” او سپس پرسیده است : “از دولت چه می خواهیم؟ دولت چه می تواند بکند؟”

با این حال، بهزاد نبوی اعتراف کرده است که در حال حاضر “چالش های اساسی کشور اقتصادی هستند ولی راه حل آنها در سیاست خارجی است.” نبوی نگفته است پس دولتی که هیچ نقش و قدرتی در اقتصاد و سیاست خارجی ندارد، چگونه می تواند فشارهای اقتصادی بر مردم را کاهش دهد و اساسا دفاع از یک دولت ناتوان و بی اختیار در عرصۀ اقتصاد و سیاست های داخلی و خارجی چه سودی برای جامعه و مردم دارد.

خود بهزاد نبوی اعتراف کرده است که با خروج آمریکا از برجام “امروز مسائل [ایران] دیگر سرمایه گذاری خارجی نیست، بلکه تأمین نیازهای روزمره و اساسی مردم است.” او گفته است که کل صادرات نفت ایران از ۴٠٠ هزار بشکه در روز فراتر نمی رود و نه تنها از سرمایه گذاری خارجی خبری نیست، بلکه آب و نان مردم هم درست توزیع نمی شود.

بهزاد نبوی سپس “سیاست های غلط” نظام اسلامی ایران را در عرصۀ بین المللی مورد نقد قرار داده و گفته است : “در همین تحریم های اخیر آمریکا با سیاست های غلط داریم اروپا را به بغل آمریکا” می رانیم در حالی که هدف باید جدا نگه داشتن اروپا از آمریکا باشد. او گفته است که مشارکت اروپا، چین و روسیه در تحریم های بین المللی علیه ایران بسیار خطرناک است، زیرا، هر یک از این قدرت ها می توانند، به گفتۀ بهزاد نبوی، پروندۀ جمهوری اسلامی ایران را از نو ذیل فصل ٧ منشور سازمان ملل به شورای امنیت ببرند و به این ترتیب نظام اسلامی ایران به تهدیدی برای امنیت جهان بدل بشود.

بهزاد نبوی مخالفت خود را با مذاکره با آمریکا در حال حاضر نیز اعلام کرده و گفته است : “الان وقت مذاکره نیست […] در شرایط فعلی مذاکره ما با آمریکا مثل مذاکرۀ آلمان شکست خورده پس از جنگ جهانی اول با متحدین و مذاکرۀ آن با پس از جنگ جهانی دوم با متفقین است.”
رادیو فرانسه: