وزارت امور خارجۀ فرانسه به شهروندان این کشور توصیه کرد سفر خود به ایران را به تعویق اندازند

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۱

وزارت امور خارجۀ فرانسه، به کلیۀ شهروندان این کشور که قصد سفر به ایران داشته باشند هشدار داد که به دلیل «افزایش تنش در منطقه و اثرات آن بر موقعیت داخلی ایران»، برنامۀ سفر خود به این کشور را به زمان دیگری موکول کنند. سرنگون ساختن پهپاد آمریکائی بر فراز آب‌های دریای عمان در روز ٢٠ ژوئن گذشته و آرایش نیروهای حاضر در منطقه برای هرگونه رویاروئی احتمالی، و زورآزمائی‌های تازه با بریتانیا در پی توقیف یک نفتکش این کشور در جبل‌الطارق، تهدیداتی است که ثبات و امنیت ایران را در خطر قرار داده است.

وزارت امور خارجۀ فرانسه در آخرین ارزیابی خود از موقعیت ایران، که روز ٩ ژوئیه/ ٢٠ تیر منتشر شد، به ناپایداری موقعیت در منطقه اشاره دارد و با اشاره به تنش فزاینده در منطقه‌ و تبعات آن برای ایران، از «شهروندان فرانسوی می‌خواهد در صورت ممکن برنامه‌های سفر و از جمله سفرهای خصوصی خود به ایران را به بعد موکول کنند».

وزارت امور خارجۀ فرانسه با تأکید بر بی‌ثبات بودن اوضاع منطقه یادآوری می‌کند که «دگرگونی اوضاع باید مورد توجه دائم و دقیق» قرار گیرد.

وزارت امور خارجۀ فرانسه در بیانیۀ خود هشدار می‌دهد که «نیروهای انتظامی و امنیتی ایران بطور کلی [در امور مردم] بسیار دخالت می‌کنند و در این زمینه از جمله کسانی که شهروندان خارجی با آنان در تماس هستند و بویژه محافل دانشگاهی را تحت نظارت خاص قرار می‌دهند».

وزیر امور خارجۀ فرانسه، ژان‌ایو لودریان، اخیراً گفت که «افزایش تنش میان تهران و واشینگتن، نگرانی‌های بسیاری دربارۀ گسترش درگیری‌ها به تمام منطقه ایجاد کرده است».

رفت و آمد شهروندان فرانسوی همانند دارندگان دیگر ملیت‌ها به ایران که در پی امضای توافق اتمی وین افزایش یافته بود، با خروج آمریکا از این توافق در ماه مه سال گذشته رو به کاهش گذاشت و با برقراری شدید مجازات‌ها و افزایش تنش‌ها دچار رکود شد.
اتحادیۀ اروپا و بویژه فرانسه کوشش می‌کنند آتش این تنش را بخوابانند و دستکم شرایط گفتگو در فضائی آرام را میان طرفین برجام فراهم آورند.
این اقدامات با این حال هر روز بر اثر وقوع رویدادهای پیش‌بینی‌نشده و نیز آگاهانه، با دشواری‌های بسیاری روبرو می‌شود. آخرین نمونۀ آن توقیف نفتکش ایران در تنگۀ جبل‌الطارق و نیز تلا‌ش شکست‌خوردۀ سپاه برای توقیف یا جلوگیری از حرکت یک نفتکش بریتانیا در تنگۀ هرمز است.
رادیو فرانسه: