سخنگوی وزارت امور خارجه : نفت‌کش ایران را آزاد کنید / بورل را به عنوان جانشین موگرینی فردی مثبت می‌بینیم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۱

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از حضور سفیر بریتانیا در وزارت امور خارجه برای بار چهارم در یک هفته اخیر برای ارائه توضیحات درباره توقیف نفت‌کش ایران خبر داد و گفت: «مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می دهند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا موسوی همچنین اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی بریتانیا را “متناقض” دانست و گفت واکنش‌های لندن “به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا” نیست. موسوی افزود آزاد کردن هرچه زودتر این نفتکش “به سود همه” است.

موسوی درباره انتخاب جوزف بورل به عنوان نامزدی تصدی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت: این یک انتخاب داخلی اتحادیه اروپا است که ما به آن احترام می‌گذاریم. امیدوار هستیم اقدامات مثبتی که توسط خانم موگرینی در طول این سال‌ها انجام می شد، توسط ایشان پیگیری شود و اگر نقصان و نقاط ضعفی هم وجود دارد، آنها را مدنظر قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از زمان انتخاب بورل به عنوان نامزد تصدی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگویی از سوی ایران با وی انجام شده است؟ بیان کرد: آقای ظریف در یکی، دو سفری که برای شرکت در اجلاس‌های مختلف داشته‌اند، با آقای بورل دیدار و گفت‌وگوهایی داشتند.

وی افزود: ما در مجموع ایشان را فرد مثبتی می‌دانیم ولی ایشان وظایفی را خواهد داشت که اتحادیه اروپا آنها را به او محول خواهد کرد.
هفته گذشته گزارش شده بود که بریتانیا «به خواسته» دولت دونالد ترامپ ابرنفتکش گریس ۱ را توقیف کرده است.