مقام اروپایی: وقت استفاده از سازوکار حل اختلاف در برجام نرسیده است

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۱

یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا روز جمعه، ۲۱ تیرماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران خبر داد که هنوز زمان استفاده از سازوکار حل اختلاف در برجام در پاسخ به ایران نرسیده و هنوز راه‌های دیگری برای حل و فصل مسائل هست.

این مقام در عین حال ضمن ابراز تاسف از کاستن ایران از تعهداتش در چارچوب برجام تاکید کرد که اروپا راه «کمتر در مقابل کمتر» را نمی‌پذیرد.

یکی از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام که ششم مارس امسال در وین برگزار شد

او گفت:‌«انتظار داریم که ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند باشد.»

به گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی از بروکسل، این مقام عالی‌رتبه که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به پرسش‌هایی درباره زمان رجوع به سازوکار حل اختلاف در چارچوب برجام سخن می‌گفت.

بر اساس بند ۳۷ توافق اتمی موسوم به برجام، سازوکار حل اختلاف که «مکانیسم ماشه» نیز خوانده شده به طور خودکار می‌تواند درنهایت تمام تحریم‌های بین‌المللی گذشته ایران را بار دیگر فعال کند.

اگر هر یک از سه کشور اروپایی امضاکننده توافق اتمی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) به این نتیجه برسند که ایران این توافق را نقض کرده می‌توانند روند بررسی اختلاف را به جریان بیندازند که ظرف مدتی کمتر از ۶۵ روز این مسئله به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد و این نهاد ممکن است از سرگیری سریع تحریم‌ها علیه ایران را تصویب کند.

با وجود این، به گفته مقام عالی‌رتبه اروپایی، از این سازوکار تنها «زمانی استفاده می‌شود که همه راه‌های دیگر طی شده باشد».

او ادامه داد: «بعد از خروج آمریکا از برجام که ما از آن متاسف هستیم، ایران ۱۴ ماه به توافق پایبند ماند. می‌توانست توافق را ترک کند، اما تصمیم گرفتند بمانند و ما آنها را متقاعد کردیم که در توافق بمانند و پایبند باشند.»

این مقام ارشد همچنین خبر داد که هنوز زمان برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام تعیین نشده، اما موضوع توافق اتمی با ایران از جمله موضوعات اصلی جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه، ۲۴ تیرماه، خواهد بود.

کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یک بار با حضور نمایندگان ایران و پنج کشور باقی‌مانده در برجام برگزار می‌شود.

آخرین نشست این کمیسیون هفتم تیرماه در وین برگزار شد که به موضوع اجرایی شدن اینس‌تکس اختصاص داشت.

یک سال پس از خروج رسمی آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۹۷، جمهوری اسلامی نیز اعلام کرد که برخی از تعهدات خود را اجرا نخواهد کرد.

در آخرین مرحله از این کاهش تعهدات، ایران در هفته جاری اعلام کرد که از این پس به محدودیت تعیین‌شده برای غنی‌سازی در برجام پایبند نیست و با عبور از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، میزان غلظت اورانیوم را «بر اساس نیاز» خود افزایش خواهد داد.

اروپا از این اقدام ابراز «نگرانی شدید» کرد.

منابع: اتحادیه اروپا،‌ رادیوفردا/ ف. دو.