قیمت دلار و سکه در بازار آزاد ایران دچار نوسان شد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۶

گزارش‌ها از ایران حاکی است که نرخ دلار در بازار آزاد ایران در روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شد و در طول روز دچار نوسان زیاد شد.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد که قیمت دلار در بازار آزاد ایران به ۱۱ هزار و ۲۳۰ تومان رسید. یک منبع در بازار ایران نیز به رادیو فردا گفت که قیمت دلار در لحظه تنظیم این گزارش (عصر چهارشنبه) حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان است که حدود ۱۸۰۰ تومان نسبت به ۱۰ روز قبل کاهش یافته است.

با این حال، در اواخر روز چهارشنبه قیمت هر دلار آمریکا به ۱۱ هزار و ۷۷۰ تومان رسید.

داده‌های مربوط به قیمت دلار در سایت‌های تخصصی ارز و صرافی‌ها حاکی است که قیمت ارز به کمترین میزان از دی‌ماه پارسال رسیده است.

مدتی پیش از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال قیمت ارزهای خارجی در ایران افزایش یافت و در تابستان سال گذشته بهای دلار حتی به ۱۹ هزار تومان رسید.

این رقم نیمه دی‌ماه برای مدت کوتاهی به حدود ۱۱ هزار تومان افت کرد و دوباره به بالای ۱۲ هزار تومان اوج گرفت. قیمت دلار طی ماه‌های گذشته بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان در نوسان بوده است.

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، کاهش تقاضا برای ارز با کاهش قدرت خرید مردم و فشار بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی را از جمله دلایل ورود دلار به کانال ۱۱ هزار تومان ذکر کرده است.

اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، از «افزایش درآمدهای نفتی» و «بازگشت بیشتر ارز صادراتی» خبر داد که می‌تواند عاملی بر کاهش نرخ ارز باشد.

همچنین گفته می‌شود کاهش اختلاف قیمت ارز نیمایی با ارز در بازار آزاد باعث شده است که بسیاری از واردکننده‌های کالا تقاضا برای دلار را کاهش دهند.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، واردات کشور در سه ماهه ابتدایی سال حدود ۷.۸ درصد کاهش یافته و به حدود ۱۰.۲ میلیارد دلار رسیده است، اما صادرات غیرنفتی تغییری نکرده و در رقم ۱۱.۵ میلیارد دلار باقی مانده است.

بدین ترتیب، صادرات غیرنفتی ایران در بهار سال جاری بیشتر از واردات کشور بوده است.

آمریکا اردیبهشت امسال معافیت خریداران نفتی ایران را متوقف کرد و گزارش‌ها حاکی است صادرات نفت کشور به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم قبلا ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود.

با افت نرخ ارز در بازار آزاد، ارزش سکه بهار آزادی نیز کاهش یافته است.

قیمت سکه تمام بهار آزادی در روز چهارشنبه با ۱.۳ درصد کاهش نسبت به سه‌شنبه به سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

این رقم در اوایل تیرماه ۴ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و دوشنبه هفته جاری که نرخ دلار حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود، حدود چهار میلیون و ۲۷۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

منابع: سایت‌های تخصصی اعلام نرخ ارز و سکه، بانک مرکزی، گمرک ایران، سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر