ایران تکذیب کرد: آمریکا هیچ پهپادی از ما سرنگون نکرده است

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۸

در واکنش به ادعای ترامپ مبنی بر سقوط یک پهپاد جمهوری اسلامی توسط نیروهای آمریکایی در تنگه هرمز، مقام‌های ایرانی این خبر را تکذیب کردند. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اظهارات ترامپ در این باره را “مضحک” خوانده است.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به خبر سرنگونی پهپاد ایران از سوی نیروهای نظامی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم.»

عراقچی در پیام توییتری خود افزوده است که امکان دارد ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس “اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داد باشد».

روابط عمومی سپاه پاسداران در در بیانیه‌ای ادعای ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، را “مضحک” خوانده است.

سپاه در این بیانیه گفته است: «به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم».

بیانیه سپاه پاسداران توضیح داده است: «پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است».

پیش از این یک مقام نظامی نیز گفته دونالد ترامپ را تکذیب کرده بود.

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز جمعه ۲۸ تیرماه خبر سرنگونی پهپاد ایران از سوی نیروهای نظامی آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز را تکذیب کرد.

سردار شکارچی این خبر را که پنج‌شنبه ۲۷ تیرماه (۱۸ ژوئیه) از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا اعلام شده بود “ادعای واهی و برخاسته از توهم” خواند و گفت: «تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی‌شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند».

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، اظهارات دونالد ترامپ را “در راستای ایجاد التهاب و ناامن‌سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز تلقی” کرد.

پیش از این روز پنجشنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نیویورک نسبت به “سقوط پهپاد ایرانی توسط نیروهای آمریکایی” ابراز تردید کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا گفته بود که نیروهای آمریکایی حدود ساعت ۱۰ بامداد پنجشنبه به وقت محلی به پهپاد ایرانی را سرنگون کرده اند، زیرا بیش از حد به رزم ناو یواس اس باکسر نزدیک شده است. وزارت دفاع جزئیات بیشتری درباره این برخورد منتشر نکرد.

روسیه: وضعیت انفجارآمیز است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفته است که تمرکز نیروهای نظامی در منطقه خلیج فارس به‌قدری بالاست که منطقه در خطر یک درگیری قراردارد.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، معاون وزیرخارجه روسیه تأکید کرده است: «تمرکز نیروها و جنگ‌افزارهای کشورهای مختلف در خلیج فارس به قدری بالاست که هرحادثه‌ای محتمل است. مهمترین چیز این است که به طرف تنش‌‌زدایی برویم. ما بار دیگر شاهد این هستیم که شرایط نه فقط انفجاری‌ست، بلکه آبستن درگیری است».