مقام بنادر دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی را تصادف با قایق صیادی اعلام کرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۹

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، صبح روز شنبه، ۲۹ تیرماه، دلیل توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس را تصادف این نفتکش با یک قایق ایرانی و «بی‌توجهی»اش به پیام‌های قایق عنوان کرد.

فارس به نقل از الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، خبر داد که نفتکش بریتانیایی در حال حاضر در بندرعباس پهلو گرفته و تمام خدمه آن در کشتی خواهند ماند.

شناور استنا ایمپرو تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کند

طبق گزارش خبرگزاری فارس، پس از برخورد نفتکش با یک قایق ماهیگیری ایران، این نفتکش «به دلیل بی‌توجهی به پیام‌های کشتی صیادی، طبق روال به درخواست اداره‌ کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از سوی نیروی دریایی سپاه برای بررسی به لنگرگاه بندرعباس هدایت می‌شود تا سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، ابعاد و جوانب این برخورد را بررسی کند.»

سپاه پاسداران در همان ساعت نخست اعلام کرد که نفتکش «استنا ایمپرو» را به‌ علت «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است.

در واکنش به این اقدام، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، اگرچه امکان اقدام نظامی در واکنش به ایران را رد کرد، اما هشدار داد که اگر آزادی حمل و نقل دریایی در منطقه به خطر بیفتد، تهران بازنده اصلی خواهد بود.

الله‌مراد عفیفی‌پور روز شنبه درباره خدمه کشتی بریتانیایی نیز گفت: «این شناور ۱۸ نفر خدمه هندی دارد و پنج خدمه هم از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی و غیره هستند،‌ البته کاپیتان نفتکش هندی است، اما شناور تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کند.»

شرکت کشتیرانی «استنا بالک» جمعه شب در بیانیه‌ای تایید کرد که ساعت شش بعدازظهر به وقت محلی، نفتکش استنا ایمپرو، ثبت شده در بریتانیا، به هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز توسط چند قایق تندرو و یک هلیکوپتر به داخل آب‌های ایران هدایت شده است.

در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به تصادف و «سانحه» در محل نشده است.

نفتکش این شرکت بریتانیایی تنها ساعاتی پس از آن توقیف شد که دادگاه عالی جبل‌الطارق روز جمعه، ۲۸ تیرماه، اعلام کرد که ابرنفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس ۱» می‌تواند ۳۰ روز دیگر در توقیف بماند.

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی از توقیف این ابرنفتکش در آب‌های خود خبر داد و اعلام کرد که «از ایران» عازم سوریه بوده است. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به این رخداد آن را «راهزنی دریایی» خوانده و مستقیما دولت بریتانیا را مقصر معرفی کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر، در واکنش به توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق هشدار داد که این اقدام «بی‌جواب نمی‌ماند».

منابع: خبرگزاری فارس، رادیوفردا/ ف. دو.