علی اکبر ولایتی, مشاور عالی خامنه‌ای: توقیف نفتکش بریتانیایی، نقطه عطف تاریخ مبارزات مسلمانان بود

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۲

مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، توقیف نفتکش بریتانیایی و سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط سپاه را «نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مسلمانان» توصیف کرده است.

علی اکبر ولایتی که روز سه‌شنبه اول مرداد با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار کرده، گفته است این اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران درفلسطین، لبنان، عراق، و یمن، موجب «احیای ارزش‌های اسلامی» شده است.

علی اکبر ولایتی گفته که فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در کشورهای دیگر، موجب احیای ارزش‌های اسلامی شده است.

وی افزوده است: «اتفاقات اخیر نمادی است که ایرانیان و جبهه مقاومت در برابر زورگویی‌های صهیونیسم و ایالات متحده آمریکا ایستادگی کنند».

نیروی دریایی سپاه پاسداران روز ۲۸ تیرماه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را توقیف کرد.

توقیف این نفتکش چند ساعت پس از آن صورت گرفت که دادگاه عالی جبل‌الطارق اعلام کرد که ابرنفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس ۱» می‌تواند ۳۰ روز دیگر در توقیف بماند.

دولت جبل‌الطارق ۱۳ تیرماه در بیانیه‌ای رسمی از توقیف این ابرنفتکش خبر داده و اعلام کرده بود که آن حامل نفت برای سوریه بوده است که تحت تحریم اتحادیه اروپاست.

جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود و این نفتکش را با کمک نیروی دریایی بریتانیا توقیف کرد.

در اظهارنظری دیگر که به توقیف نفتکش بریتانیایی، وجه تاریخی داده، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران گفته است که توقیف نفتکش استنا ایمپرو، «پایانی بر امپراتوری انگلیس بر دریاها بود».

آقای جلالی همچنین توقیف نفتکش بریتانیا را «اقدام متقابل» در واکنش به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق توصیف کرده است.

این در حالی است که علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، در نشست خبری روز دوشنبه‌اش گفت در زمینه توقیف کشتی بریتانیایی «به هیچ عنوان بحث تلافی نیست، بلکه یک اقدام حقوقی درست و بجا از سوی جمهوری اسلامی ایران بوده است».

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز روز سه‌شنبه گفت که «دوران زورگویی استعمارگران» تمام شده است.

دولت بریتانیا اقدام ایران را «غیرقانونی و غیرقابل مقایسه» با توقیف نفتکش ایرانی خوانده است.

مقام‌های بریتانیایی می‌گویند توقیف نفتکش استنا ایمپرو در آب‌های بین‌المللی دریای عمان صورت گرفته است اما سپاه پاسداران محل توقیف را تنگه هرمز اعلام کرده است.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه با تأکید بر اینکه توقیف این نفتکش «غیرقانونی» بوده است گفت: «ما به دنبال منازعه با ایران نیستیم اما توقیف یک کشتی در آب‌های بین‌المللی … غیرقابل قبول و غیرقانونی است».

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با اشاره به تلاش‌های لندن برای راه‌اندازی ناوگان اتحادیه اروپا با هدف محافظت از ناوبری امن در منطقه گفت: «ایران اگر به همین مسیر خطرناک ادامه بدهد، شاهد حضور پررنگ‌تر نظامی در منطقه خواهد بود».

منبع: خبرگزاری فارس، آنا و گزارش‌های وب‌سایت رادیو فردا / ر.ح / ک.ر