توضیح مصطفی پورمحمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷/ وسط جنگ، بحث حقوق شهروندی نداریم/ هنوز تصفیه‌حساب نکرده‌ایم

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۳

مصطفی پورمحمدی، معاون پیشین وزارت اطلاعات و یکی از اعضای گروه معروف به «هیأت مرگ» که در انجام اعدام‌های دست‌جمعی زندانیان سیاسی در دهه شصت نقش داشت، بار دیگر از این اعدام‌ها دفاع کرد.

او که در دوران محمود احمدی‌نژاد سمت وزارت دادگستری را نیز برعهده داشت، در گفت‌وگویی تصویری با نشریه «مثلث»، نزدیک به اصولگرایان، اعدام هزاران نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در زندان‌های این کشور را به افتادن «خمپاره‌ای در جنگ به یک روستا» تشبیه کرد و گفت: «اگر در جنگ یک خمپاره به سمت دشمن شلیک کنیم و بخورد به روستای کنار آنها باید پاسخ بدهیم که چرا به روستا خورد؟»

او اضافه کرد: «حالا من باید بیایم و جواب حقوقی بدهم که فلان خمپاره را در جایی اشتباه یا درست انداخته‌ایم؟ منافقین همه‌شان جنایتکارند و باید در دادگاه محاکمه شوند. آنها آدم کشتند و جنگ کردند و باید به اشد مجازات محکوم شوند.»

این چهره امنیتی کلیدی در جمهوری اسلامی با تأکید بر این که «ما هنوز تسویه‌حساب نکرده‌ایم»، ادامه داد: «اکنون وقت این حرف‌ها نیست، وقت تسویه‌حساب است.»

او پرسش‌ها در زمینه اعدام‌های دهه شصت را «حماقت» توصیف کرد و گفت: «به دلیل فضای روانی یا جهالت و حماقت عده‌ای ما بدهکار شده‌ایم؟ ما باید پاسخ بدهیم؟»

وی گفت : «انتظار این است که در وسط میدان جنگ از بحث‌های حقوقی و مراقبت‌های شهروندی و انسانی حرف بزنیم؟ اگر در چنگ یک خمپاره به سمت دشمن شلیک کنیم و بخورد به روستای کنار آن‌ها باید پاسخ بدهیم که چرا به روستا خورد؟