سی ان ان: ایران یک موشک میان برد آزمایش کرد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۴

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» پنجشنبه سوم مرداد به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که ایران در هفته جاری یک موشک بالستیک میان برد را آزمایش کرده است.

خبرنگار شبکه سی ان ان، در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید، این آزمایش موشکی اواخر چهارشنبه انجام شد و این موشک ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کرده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به خبرنگار سی ان ان گفته است، هر چند موشک شهاب ۳ تهدیدی برای کشتیرانی و پایگاه های آمریکا محسوب نمی‌شود، ارزیابی های اطلاعاتی حاکی از این است که این آزمایش موشکی تلاشی در راستای بهبود برد و هدف‌گیری (این موشک‌ها) است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم به شبکه فاکس نیوز گفته است: ما از گزارش‌ها درباره آزمایش یک پرتاپه ایران مطلع هستیم .

این مقام آمریکایی از اظهار نظر درباره جزییات این آزمایش موشکی خودداری کرده است.

در حالی گزارش ها در خصوص این آزمایش موشکی ایران منتشر می‌شود که طی هفته های اخیر تنش در منطقه خلیج فارس تشدید شده است.

پس از حمله به شش کشتی تجاری در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان، سپاه پاسداران ۳۰ خرداد از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی خبر داد. در مقابل آمریکا هم می‌گوید، یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است.

در همین زمینه، از جمعه گذشته و با توقیف نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران تنش بین دو بین تهران و لندن افزایش یافته است. وزارت دفاع بریتانیا هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد نیروی دریایی این کشور موظف شده است شناورهای با پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز اسکورت کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکی از دلایل خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را برنامه موشکی این کشور دانسته بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا بارها گفته که برجام بدترین توافقی بوده که دیده است و بدنبال دستیابی به قراردادی تازه با تهران است که علاوه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه را نیز در بگیرد.

مقام های دولت آمریکا خواستار پایان دادن به برنامه موشک‌های بالستیک ایران هستند.

در مقابل ایران هم می‌گوید برنامه موشکی این کشور غیرقابل مذاکره است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیرو توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۱۳۹۴صادر شد، از جمهوری اسلامی می‌خواهد که از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند. تهران اما می‌گوید که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قصد تولید کلاهک هسته‌ای ندارد.

با استفاده از سی ان ان، فاکس نیوز و رادیو فردا؛ خ