سنگاپور دو شناور حامل گاز مایع ایران را توقیف کرد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۶

 بهزاد احمدی‌نیا٬ کارشناس حوزه نفت و انرژی٬ خبر داد که شناورهای Sea Dragon و Gas Infinity متعلق به هولدینگ کون لون چین به ترتیب جمعه و چهارشنبه از سوی سنگاپور بازداشت شدند.

دادگاه عالی سنگاپور علت این توقیف ها را زیرپا گذاشتن تحریمها علیه ایران و بارگیری و حمل LPG از ایران ذکر کرده است. براساس برآوردی که بلومبرگ هفته پیش انجام داده بود، حداقل ۵ شناور حمل گاز، ال پی جیِ ایران را بعد از تحریمها به مقصد بارگیری کرده اند.

او در مورد محصول حمل شده توسط این دو شناور توضیح داد که ال پی جی یک محصول جانبی در فرآوری نفت و گاز است که معمولا از نوع پروپان یا متان بوده و سوخت بسیار مرغوب و پاکی محسوب میش توقیف این شناورها از سوی سنگاپور خبر از ورود تنشهای تهران-لندن و همینطور اعمال تحریمها و محاصره درآمدی ایران به فاز تازه میدهد. چه اینکه این شناورها حامل فرآورده نفتی بوده اند و نه نفت خام، از سوی دیگر کون لون چین با اعلام قطع همکاری بانک خود با ایران در فروردین ۹۸، تلاش کرده بود رابطه اش را پنهان و خود را از معرکه ایران در مقابل جهان، بیرون بکشد. این شرکت هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.


پیشتر نیز یک کشتی دیگر ایرانی توسط دولت جبل الطارق توقیف شده بود.

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی از توقیف این ابرنفتکش در آب‌های خود خبر داد و اعلام کرد که «از ایران» عازم سوریه بوده است. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود.

دولت جبل الطارق گفته است شواهد معتبری در اختیار دارد که نشان می‌دهد گریس ۱ محموله نفت خام را به پالایشگاه بانیاس در سوریه منتقل می‌کرده است.

فابیان پیکاردو، وزیر ارشد جبل‌الطارق، هم گفته است که این پالایشگاه نیز مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت بشار اسد در سوریه است.

چند روز بعد دولت این کشور اعلام کرد که آزمایش‌های صورت‌گرفته دقیقا نشان می‌دهد که محموله این تانکر توقیف‌شده «نفت خام» ایران است.

ایران در واکنش به توقیف این نفت کش ایرانی٬ روز جمعه ۲۸ تیرماه اعلام کرد که یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرده است. کشتی بریتانیایی توسط سپاه پاسداران توقیف شده بود.

زیتون: