میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران به «بیش از ۱۱۱ میلیون بشکه رسید»

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۸

بر اساس اطلاعاتی که یک شرکت ردیابی نفت‌کش‌ها در اختیار رادیو فردا قرار داده است، میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکشهای لنگر انداخته در خلیج فارس یا اطراف آن، در ماه جاری، ژوئیه، به ۵۶ میلیون بشکه رسیده است.

بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکش‌ها نسبت به اوایل ماه مه (سه ماه پیش) که آمریکا معافیتهای نفتی برای مشتریان ایران را متوقف کرد، دو برابر شده است.

میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در نفتکش‌ها نسبت به اوایل ماه مه (سه ماه پیش) که آمریکا معافیتهای نفتی برای مشتریان ایران را متوقف کرد، دو برابر شده است

به غیر از ذخیره نفت در دریا، آمارهای کپلر نشان می‌دهد که ایران هم اکنون ۵۵.۵ میلیون بشکه نفت نیز در تاسیسات خشکی داخلی یا خارجی (تاسیسات دالیان و جینجو چین) ذخیره کرده است که نسبت به سه ماه پیش، ۱۱ میلیون بشکه افزایش داشته است.

ایران تنها در ماه جاری نزدیک ۳ میلیون بشکه نفت در تاسیسات جینجو ذخیره کرده است.

کپلر می‌گوید ایران دیگر نفتکش چندانی برای انبار کردن نفت ندارد، اما هنوز در خشکی می‌تواند نفت بیشتری ذخیره کند.

جزئیات آمارهای کپلر نشان می‌دهد میزان ترانزیت نفت ایران به بازارهای بین‌المللی از نزدیک ۲.۸ میلیون بشکه در ماه مه پارسال (زمانی که آمریکا از برجام خارج شد) به حدود ۴۱۷ هزار بشکه در ماه جاری رسیده و میزان ذخایر نفت بی‌مشتری ایران در خشکی و دریا از حدود ۴۲ میلیون بشکه در ماه مه پارسال به ۱۱۱ میلیون بشکه در ژوئیه ۲۰۱۹ اوج گرفته است.

دقیقا معلوم نیست چه میزان نفتی که ایران طی ماه جاری بارگیری و راهی بازارهای بین‌المللی کرده، توانسته مشتری پیدا کند و چه میزان برای ذخیره شدن در انبارهای چین ارسال شده است.

آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد که این کشور طی ماه ژوئن، روزانه کمی بیش از ۲۰۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است. البته بخش عمده آن نفتی است که ایران در ازای توسعه میادین نفتی آزادگان و یادآوران به شرکتهای ساینوپک و «سی‌ان‌پی‌سی» تحویل داده است. بر اساس قرارداد ایران متعهد شده بود به جای پول نقد، نفت به این شرکتها تحویل دهد.

آمارهای کپلر نشان می‌دهد که ماه گذشته روزانه ۱۷۴ هزار بشکه نفت ایران وارد بنادر چین شده، اما این رقم در ماه جاری به ۳۶۰ هزار بشکه رسیده است. ورود محموله‌های نفتی به بنادر چین به معنی تحویل یا صادرات آن نیست، کما اینکه، داده‌های ماهواره‌ای این شرکت نشان می‌دهد نفتکش «ساراک» ایران بعد از ۱۸۰ روز معطلی در تاسیسات دالیان چین، به سنگاپور برگشته و نهایتا با محموله خود، هم اکنون راهی خلیج فارس است.

بخشی از محموله‌های ایران نیز برای ذخیره شدن در چین ارسال می‌شود و در مالکیت ایران می‌ماند.

این گزارش می‌افزاید ترکیه نیز ماه گذشته روزانه ۳۴ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کرده و در ماه جاری، احتمالا این رقم ۱۷۴ هزار بشکه بوده است.

اخیرا نشریه پولیتیکو، گزارشی درباره مذاکره آمریکا با شرکتهای ساینوپک و «سی‌ان‌پی‌سی» برای اعطای معافیت خرید نفت ایران منتشر کرد، اما تاکنون گزارشی درباره چرایی ادامه واردات نفت ترکیه از ایران منتشر نشده و آمریکا نیز علنا واکنشی نداشته است. ترکیه ماههاست می‌گوید قادر نیست نوع خاص نفتی که از ایران وارد می‌کند را از دیگر تولید‌کننده‌ها تامین کند.

ایالات متحده اخیرا شرکت «ژوهی ژن رانگ» چین و خانم یومین لی، مدیر آن را به خاطر ادامه خرید نفت ایران تحریم کرد که با واکنش شدید چین مواجه شد.

تحویل نفت به سوریه

این گزارش می‌افزاید ایران ماه گذشته یک محموله یک میلیون بشکه‌ای تحویل سوریه داده و ۱۲ ژوئیه نیز نفتکش «مارشال» ایران به همین میزان، نفت به سوریه تحویل داده است.

اخیرا نفتکش عظیم «گریس ۱» با بیش از ۲ میلیون بشکه نفت ایران نیز در جبل‌الطارق توقیف شد و ظن آن می‎رفت که به سوریه حمل می‌شود.

این گزارش همچنین به نکته‌ای اشاره کرده است که ماهها پیش در برخی رسانه‌های روسی منتشر شد، اما اطلاعات چندانی درباره آن در دیگر رسانه‌ها داده نشده است. اکتبر پارسال مصر یک نفتکش اماراتی حامل یک میلیون بشکه نفت ایران با نام «کوسه دریا» (سی شرک) را به اتهام ورود غیرقانونی به آبهای این کشور توقیف کرد. این محموله راهی سوریه بود. کپلر می‌گوید هنوز هم این نفتکش با محموله ۱ میلیون بشکه نفت ایران در ورودی کانال سوئز توقیف است.

منابع: کپلر، گمرک چین، رویترز، رادیو فردا. ف.ق