تیم ایران پس از افغانستان به ازبکستان هم باخت

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۹
فوتبالیست‌های افغان علیه یک عمر جنگ داخلی

پس از افغانستان، به ازبکستان هم باختیم

 تیم فوتبال نوجوانان ایران که در اولین بازی خود در تورنمنت آسیای مرکزی، مقابل افغانستان با یک گل شکست خورده بود، در دومین دیدار خود مقابل ازبکستان هم باختند.
به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، چهارمین روز از مسابقات فوتبال زیر ۱۶ سال کافا امروز (سه‌شنبه) پیگیری شد و شاگردان حسین عبدی با نتیجه ۳ بر صفر برابر ازبکستان شکست خوردند. نوجوانان کشورمان در آخرین دیدار خود روز پنجشنبه به مصاف قرقیزستان می‌روند. تیم ایران روز گذشته در اولین بازی خود مقابل افغانستان با یک گل شکست خورده بود.

فوتبالیست‌های افغان علیه یک عمر جنگ داخلی
فوتبال و فوتسال افغانستان در ماه های اخیر نتایج خوبی را به دست آورده؛ نتایجی که فوتبال دوستان این کشور را به آینده جوانان افغان امیدوار کرده است. نبه گزارش “ورزش سه”، تیم نوجوانان افغانستان روز گذشته موفق شدند ایران را با نتیجه 1-0 شکست دهند. این نتیجه در حالی رقم خورد که شاگردان حسین عبدی در ماه های اخیر با انجام تمرینات مختلف به استقبال این بازی رفته بودند و باتوجه به استعدادیابی سراسری، به نوعی می توان گفت که بهترین های ایران را در رده سنی نوجوانان به مصاف افغانستان برده بودند.

نکته جالب دیگر این است که ایران پیش تر با هدایت حسین عبدی ازبکستان را شکست داده بود اما افغان ها در دیداری تاریخی موفق شدند نوجوانان ایران را شکست دهند.  این نتیجه که فوتبال افغانستان را به آینده امیدوار کرده، در حالی رقم خورد که فوتسالیست های کشور همسایه ایران یک ماه پیش در تبریز شگفتی ساز شدند. در تورنمنت جوانان قهرمانی آسیا، تیم قرمزپوش افغانستان با رقم زدن نتایجی عجیب به فینال رقابت ها صعود کرد اما علی رغم ارائه نمایشی خوب، برابر ژاپن شکست خورد.

در تبریز، فوتسال دوستان ایرانی فینال این رقابت ها را در حالی تماشا کردند که دو روز قبل از آن، تیم ایران با نتیجه 8-4 به ژاپن باخت اما در دیدار نهایی افغان ها با دو گل اختلاف به ژاپن باختند. حال افغان ها با امید بسیار مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آینده را آغاز می کنند. جایی که در گروه E با قطر، عمان، هند و بنگلادش روبرو هستند و اگرچه شانس کمی برای قرارگیری در رده اول و دوم دارند اما امیدوارند که جواز صعود به جام ملت ها را کسب کنند. صعود به جام ملت های چین توسط نسل فعلی فوتبال افغانستان این فرصت را به نسل بعدی می دهد که در سال 2023 شگفتی فعلی را ادامه دهند و تیمی قدرتمند برای مدعیان قهرمانی باشند. آن ها اکنون در رنکینگ 149 فیفا هستند و با بدترین رتبه تاریخ (200) خود فاصله دارند. اما عقب ماندن آن ها از تیم هایی چون یمن، ترکمنستان، چین تایپه، تاجیکستان و… نشان می دهد که آن ها حداقل در سطح آسیا می توانند سیر صعودی تری را داشته باشند.


شاید مهم ترین نیاز برای افغان ها برگزاری لیگی پویا، منظم و با آرامش است. بی تردید برگزاری چنین لیگی رشد فوتبال در این کشور را تسریع می بخشد و باعث می شود تا افغانستان نیز به جمع تیم های مدعی فوتبال در آسیای مرکزی وارد شود.  در تیم فعلی افغانستان 14 بازیکن لژیونر حضور دارند که البته در لیگ های معتبر بازی نمی کنند اما به هر حال توپ زدن در کشورهایی چون هلند، آلمان، انگلستان و… هرچند که در لیگ های دسته پایین تر باشند ولی به هر حال اتفاق مثبتی برای این کشور محسوب می شود.

مسئله قابل توجه برای تیم ملی افغانستان این است که رکوردهای بی شماری هستند که نوجوان ها و جوان های این کشور می توانند به آن ها دست پیدا کنند. به طور مثال بیشترین تعداد بازی ملی (47)، بیشترین گل ملی (9)، بیشترین سال بازی در تیم ملی (14) و… رکوردهای فردی قابل دسترسی هستند و آمارهای گروهی نظیر صعود به دور نهایی مقدماتی جام جهانی، حضور در جام ملت ها، صعود دوباره به المپیک و… نیز تورنمنت های قابل دسترس هستند.  سجده ملی پوشان نوجوان این کشور پس از غلبه بر بهترین تیم آسیا یعنی ایران، فریم جذاب و تاریخی بازی این دو تیم بود. فریمی که افغان ها امید دارند در آینده توسط بازیکنان بزرگسال این کشور و در میدان هایی مهم برابر دیگر حریفان مدعی رقم بخورد.
بهار نیوز: