۵۵ سال حبس برای سه زن بخاطر کشف حجاب!

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۰

یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز که بخاطر کشف حجاب بازداشت و در زندان قرچک ورامین بسر می برند، با حکم دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۵۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

حکم این افراد روز چهارشنبه از سوی دادگاه انقلاب٬ ابلاغ شده است. «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» از جمله اتهامات این سه زن اعلام شده است. این افراد پیش از دستگیری ویدئویی منتشر کرده بودند که در مترو بدون روسری به زنان گل می‌دادند.

کیفرخواست این سه فعال مدنی تیرماه امسال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به آنها ابلاغ شده بود. بر اساس رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب٬ یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز هرکدام به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

این سه فعال مدنی بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. علاوه بر این اتهامات٬ مژگان کشاورز از بابت اتهام «توهین به مقدسات» نیز به هفت سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه به گزارشگر هرانا گفته است: “برخورد قاضی مقیسه از ابتدای جلسه با این افراد بسیار نامناسب و توهین آمیز بوده و کیفرخواست را نیز همراه با توهین و فحاشی برای متهمین خوانده است. قاضی مقیسه در جلسه دادگاه متهمین را به صدور احکام سنگین و تحمل حبس در زندان قرچک تهدید کرده و گفته بود به وکیل حق ورود به پرونده را تا پس از صدور حکم و تشکیل دادگاه تجدید نظر نخواهد داد”.

بازداشت زنجیر‌ه‌ای فعالان حقوق زن در ایران

اسرین درکاله، از فعالان حقوق زنان توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. مادر او به دویچه‌وله می‌گوید علت بازداشت دخترش روشن نیست. اسرین درکاله از اعضای انجمن “ندای زنان ایران” است که مبارزه مدنی مستقل دارد.

اسرین درکاله، فعال حقوق زنان و از اعضای “ندای زنان ایران” یکشنبه ششم مرداد (۲۸ ژوئیه) در منزل شخصی خود توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

مادر اسرین درکاله ظهر روز دوشنبه به دویچه‌وله فارسی گفت که برای دیدن دخترش چهار صبح از قزوین به سمت تهران حرکت کرده تا پیش‌از ظهر دخترش را در زندان ملاقات کند اما او را پشت درهای بسته زندان نگه داشتند و او نتوانسته خبری از دخترش بگیرد. مأموران وزارت اطلاعات هیچ توضیحی در مورد علت بازداشت اسرین درکله نداده‌ا‌‌ند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند او همراه دو تن دیگر از اعضای انجمن “ندای زنان ایران” به نام‌های مریم محمدی و نرگس خرمی به دادسرای اوین احضار شده بود. انجمن “ندای زنان ایران” شبکه‌ای از فعالان حقوق زن در ایران است که تلاش می‌کنند رنج‌ها، ناکامی‌ها و موفقیت‌های زنان را در جامعه ایران بازتاب دهند.

اسرین درکاله که حال پشت میله‌های زندان اوین است، همراه مریم محمدی در مراسمی که انجمن “ندای زنان ایران” به مناسبت روز جهانی زن در تهران برگزارکرد، درباره “زنان نیروی اصلی اعتراض” و “چهل سالگی جنبش زنان” سخنرانی کرده بود.

مادر اسرین درکاله که ساعت‌ها در گرمای طاقت‌فرسای تابستان تهران پشت در زندان ایستاده به دویچه‌‌وله می‌گوید: «دخترم هیچ‌کار خلافی نکرده است. من امید داشتم که او با پرداخت وثیقه آزاد شود ولی حالا به من گفتند که خودمان با شما تماس می‌گیریم.»

اسرین درکاله یکی از چندین عضو “ندای زنان ایران” است که در ما‌ه‌های اخیر پشت میله‌های زندان افتاده است. مأموران وزارت اطلاعات دوشنبه ۱۷ تیرماه مریم محمدی را در خانهاش بازداشت کردند. او دو هفته بعد با قرار وثیقه آزاد شد. پیش از او دو عضو دیگر “ندای زنان ایران” به نام‌های اکرم نصیریان و ناهید شقاقی هم مدتی بازداشت و سپس با سپردن وثیقه، به صورت موقت آزاد شدند.

شعله ‌پاکروان موسس بنیادی در مخلفت با اعدام به نام “بنیاد ریحان” به دویچه‌وله می‌گوید: «من تعداد زیادی از اعضای این انجمن را از تهران می‌شناسم و از فعالیت‌هایی که دارند مطلع هستم. چندی پیش به آنها پیشنهاد کردم که می‌توانم با آنها همکاری کنم، ولی به من گفتند که نمی‌خواهند با خارج از کشور همکاری داشته باشند و هدفشان مبارزه مدنی مستقل در داخل ایران است. جای تأسف است که در مورد بازداشت اعضای این انجمن که زحمات بسیاری برای زنان کشیده‌اند، اطلاع‌رسانی نمی‌شود»

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری است که در یک پرونده جنجالی به قصاص محکوم و سپس اعدام شد. او که حال ساکن برلین است، می‌‌گوید: «ندای زنان ایران در زمینه تمام مسائلی به نوعی به دغدغه زنان ایرانی فعالیت دارد؛ مثلأ در زمینه سوادآموزی به کودکان کار. مریم محمدی که دو هفته پیش بازداشت و بعد با قید وثیقه آزاد شد، مدتی به کودکان کار که در مزارع پنبه با دستمزد بسیار کم به بیگاری کشیده می‌شدند و نمی‌توانستند به مدرسه بروند، درس می‌داد.» .