آتش‌سوزی در چند منطقه جنگلی ایران ادامه دارد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۲

با گذشت چند روز آتش‌سوزی در جنگل‌های استان ایلام همچنان ادامه دارد و آتش مهار شده در سردشت دوباره شعله‌ور شده است. در مناطق کوهستانی اطراف کازرون نیز آتش‌سوزی طی چهار روز گذشته تا حدودی و نه به طور کامل مهار شده بود.

از چند روز پیش بخش‌های گسترده‌ای از مراتع و جنگل‌های بخش چوار در استان ایلام گرفتار شعله‌های سرکش آتش شده و با وجود تلاش ماموران و نیروهای محلی آتش‌سوزی در روز جمعه ۱۱ مرداد (۲ اوت) همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا به نقل از محمد نوذری، معاون استانداری ایلام، گزارش داده که ستاد مدیریت بحران استان تا مهار کامل آتش در آماده باش کامل قرار دارد. منطقه چوار در پانزده کیلومتری شمال‌ غرب شهر ایلام و در مسیر راه اصلی ایلام ـ کرمانشاه واقع شده است.

نوذری به ایرنا گفت: «بارش‌های فراوان امسال باعث تراکم مرتع در جنگل‌های استان شده که این موضوع کار اطفای حریق را دچار مشکل کرده و همچنین وزش باد و صعب‌العبور بودن منطقه نیز مزید بر علت شده است.»

ستاد مدیریت بحران استان ایلام در نشست پنج‌شنبه شب خود مقرر کرد که سه اکیپ از نیروهای سپاه پاسداران، منابع طبیعی و محیط زیست برای کمک به مهار کامل آتش در منطقه چوار مستقر شوند.

علیرضا صابری، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام می‌گوید عامل انسانی “منشا و علت اولیه حریق مراتع و جنگل‌ها” بوده و آتش‌سوزی دو روزه در منطقه چوار با “گسترش آتش پس‌چر مزرعه” آغاز شده است.

کمبود امکانات مقابله با آتش‌سوزی گسترده

نهادهای مسئول و سازمان‌های مسئول در استان ایلام از امکانات فنی لازم برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده محروم هستند و بر همین اساس معاونت استانداری ایلام از همه دستگاه‌های اجرایی خواسته که خودروهایی را که توان حرکت در مناطق کوهستانی را دارند در اختیار مدیریت بحران قرار دهند.

ظاهرا این کمبود امکانات از جمله علت‌هایی بوده که باعث شده در برخی از مناطق، پس از مهار نسبی آتش‌سوزی، به خصوص در اثر وزش باد و گرمای شدید بار دیگر آتش شعله‌ور شود.

نمونه‌ای از این وضعیت در منطقه سردشت در استان آذربایجان غربی رخ داد. وریا قاضی‌زاده، دبیر ستاد مدیریت بحران سردشت، می‌گوید آتش‌سوزی در ۲۰ هکتار از جنگل‌های این منطقه که از عصر پنج‌شنبه آغاز شد بامداد جمعه به ظاهرا مهار شده بود اما ساعتی بعد دوباره آغاز شد و با وزش شدید باد گسترش یافت.

شهرستان مرزی سردشت با ۹۰ هزار هکتار دارای بیشترین جنگل‌های آذربایجان‌غربی است که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی محسوب می‌شوند.

تلاش برای مهار آتش “به صورت دستی”

قاضی‌زاده به ایرنا گفت: «نبود جاده دسترسی، سخت‌گذر بودن این منطقه و شیب تند جنگل‌های آن و از سویی دیگر گسترش آتش به‌صورت طولی موجب شده تا تردد خودروهای آتش نشانی و اطفای حریق در این منطقه عملا غیرممکن شده و خاموش‌سازی آتش به‌صورت دستی صورت بگیرد.»

بخش‌هایی از مراتع و مناطق کوهستانی اطراف کازرون نیز از روز دوشنبه دستخوش آتش‌سوزی شد. خبرگزاری ایلنا در این باره نوشت: «آتش‌سوزی ارتفاعات کازرون در چند مرحله با کمک نیروهای مردمی مهار شد اما به علت ارتفاع بلند منطقه و سخت‌گذر بودن و وزش باد مجددا آتش شعله‌ور شد.»

بنابر گزارش‌ها آتش‌سوزی در کوهستان‌های اطراف کازرون تا منطقه کوهمره سرخی در نزدیکی شیراز نیز سرایت کرده است. عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، صبح جمعه گفته که آتش در این منطقه تقریبا مهار شده اما هنوز در مناطق دشوارگذر کوهستانی دود دیده می‌شود.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، به خبرگزاری ایلنا گفته رویش بیشتر گیاهان و علف‌ها در مناطق کوهستانی در سال جاری نسبت به سال گذشته باعث شده احتمال بروز آتش‌سوزی در منابع طبیعی افزایش یابد، اما علیرغم تمام هشدارها درباره احتمال بروز حریق اقدامات پیشگیرانه چندانی برای جلوگیری از بروز این حادثه صورت نگرفته است.

به گفته پارسایی از چهار روز پیش تا کنون حدود یک هزار هکتار از منابع طبیعی شهرستان شیراز و بخشی از کازرون درگیر آتش‌سوزی بوده است.