روحانی‌سنج: از۱۰۰ وعده روحانی تاکنون ۶۷ وعده بی‌نتیجه مانده‌است

By | ۱۳۹۸-۰۵-۱۲

همزمان با ششمین سالگرد آغاز رسمی ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران، سایت روحانی‌سنج در گزارش سالانه خود در ضمن تاکید براینکه کارنامه روحانی «کارنامه چندان موفقی نیست»، اعلام کرد که از مجموع ۱۰۰ وعده ثبت شده در روحانی‌سنج، تاکنون ۶۷ وعده بی‌نتیجه مانده‌اند که از این میان؛ ۴۵ وعده «محقق‌نشده»، ۱۲ وعده «متوقف‌شده» و ۱۰ وعده «پیگیری‌نشده»‌اند.

کارنامه روحانی در پایان ششمین سال ریاست‌جمهوری فقط  شامل ۱۴ وعده «محقق شده»،  ۸ وعده با «تحقق ناقص » و ۱۱ وعده «درحال پیگیری» است.

این درحالی است که عمر دولت دوم حسن روحانی به نیمه رسیده و کمتر از دو سال به پایان مهلت قانونی فعالیت او در مقام رئیس‌جمهوری باقی مانده است این در شرایطی است که کارنامه ۶ ساله او، آن طور که نماگرهای روحانی‌سنج نشان می‌دهند، کارنامه چندان موفقی نیست.
ایران اینترنشنال:

تازه‌ترین گزارش سالانه روحانی‌سنج که روز ۱۲ مرداد منتشر شد نشان می‌دهد، از مجموع ۱۰۰ وعده ثبت شده در سایت روحانی‌سنج، تا الان ۶۷ وعده بی‌نتیجه مانده‌اند؛ ۴۵ وعده «محقق‌نشده»، ۱۲ وعده «متوقف‌شده» و ۱۰ وعده «پیگیری‌نشده»‌اند.

این درحالی است که ۱۱ وعده در حال پیگیری‌اند و سرنوشت آن‌ها هنوز به طور قطعی مشخص نیست. ۸ وعده نشان «تحقق ناقص» گرفته‌اند، یعنی اگرچه وعده به طور کامل برآورده نشده، اما پیشرفت‌هایی به دست آمده که می‌توان آن‌ها را در راستای تحقق وعده‍های مورد نظر ارزیابی کرد.

بنابر اعلام روحانی‌سنج تعداد وعده‌های «محقق‌شده» روحانی هم بیشتر ۱۴ وعده نیست. این ۱۴ وعده «محقق شده» نیز همگی مربوط به سال ۱۳۹۲ و برخی از آن‌ها وعده‌های کوتاه‌مدت و مقطعی بوده‌اند.

از میان وعده‌های روحانی دور دوم انتخابات در سال ۱۳۹۶، هنوز هیچ‌کدام نشان «محقق‌شده» نگرفته و اجرایی نشده‌اند.

روحانی‌سنج با اشاره به اینکه دو سال پیش اوضاع به گونه‌ای دیگر بود، تاکید کرده است که «در دو سال اخیر، به خصوص در یک سال گذشته، همزمان با کاهش تعداد وعده‌های موفق، آمار وعده‌های شکست‌خورده روحانی با شتاب نسبتا زیادی افزایش داشته است. این در حالی است که دو سال پیش، در روزهای آغازین دولت دوم روحانی، نماگرهای روحانی‌سنج ۲۴ وعده «محقق‌شده» و ۱۵وعده «محقق‌نشده» را نشان می‌دادند. در این دو سال اما ۱۰ وعده از وعده‌های محقق‌شده کم شده، در عوض ۳۰ وعده به «محقق‌نشده»ها اضافه شده است.

بیشترین تغییر در وضعیت وعده‌های دو حوزه سیاست خارجی و اقتصاد است. دو حوزه‌ای که نقطه قوت روحانی در انتخابات ۱۳۹۶ بودند، امروز تبدیل به پاشنه آشیل و نقطه ضعف او شده‌اند. دو سال پیش هیچ وعده «محقق‌نشده‌»ای در بخش اقتصاد وجود وجود نداشت، اما امروز ۲۱ وعده نشان «محقق‌نشده»‌ گرفته‌اند.

در بخش سیاست خارجی هم تا دو سال پیش حدود نیمی از وعده‌ها «محقق‌شده» بودند، اما امروز تنها یکی از این وعده‌ها «محقق‌شده» است و وضعیت بقیه تغییر کرده است.

روحانی‌سنج با اشاره به اینکه «کارنامه عملکرد شش ساله روحانی نوسان‌ زیادی داشته است»، تاکید کرده که «اکنون او در حالی هفتمین سال ریاست‌جمهوری‌اش را آغاز می‌کند که چشم‌انداز روشنی از دو سال آینده دیده نمی‌شود. باید منتظر ماند و دید عاقبت روحانی و وعده‌هایش به کجا می‌انجامد.»