رای «به نفع» دولت روحانی: ارائه گزارش سالانه به مجلس اجباری نیست

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۰

بر اساس گزارش‌ها، هیئت حل اختلاف قوا در موضوع اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و دولت حسن روحانی اعلام کرد که دولت ملزم به ارائه گزارش سالانه به مجلس نیست.

حسین میرمحمدصادقی، معاون قوانین مجلس، روز شنبه، ۱۹ مرداد، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت گفت که بر اساس نظر این هیئت، دولت «مختار» به ارائه گزارش سالانه به مجلس است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز ششم مرداد، خبر داده بود که رئیس‌ جمهور در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با حضور دولت در مجلس برای ارائه گزارش مخالفت کرده است.

به گفته آقای لاریجانی، حسن روحانی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای اعلام کرده که این اقدام «اشکال قانونی» دارد و رهبر جمهوری اسلامی نیز این نامه را به هیئت حل اختلاف قوا ارجاع داده است.

در همین حال، به گفته آقای میرمحمد‌صادقی، دولت اعلام کرده بود که «سوال و استیضاح به اندازه کافی مطرح می‌شود و نیازی به ارائه گزارش سالانه نیاز نیست».

وی در عین حال گفت که «به نظر می‌رسد» ملزم شدن رئیس‌ جمهور به ارائه گزارش دلیل «حساسیت» دولت در این باره بوده است.

اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز ۲۷ خردادماه، گفته بود که بر اساس تصمیم هیئت رئیسه، قرار است رئیس جمهوری و وزیران در مردادماه هر سال گزارش عملکرد سال گذشته خود و برنامه‌های سال آینده را به مجلس ارائه کنند.

وی گفته بود که این اقدام برای «فعال شدن» ماده ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس انجام می‌شود.

بر اساس این ماده، «رئیس‌جمهور و هر یک از وزیران موظف هستند در مردادماه هر سال بر اساس برنامه‌های ارائه‌شده در زمان تشکیل دولت و اخذ رأی اعتماد وزرا، اسناد و قوانین بالادستی و شاخص‌های عملکردی متناسب با حوزه وظایف خود، که هیئت رئیسه مجلس تعیین می‌کند، گزارش عملکرد سال گذشته و برنامه سال آینده خود را به‌صورت کمی و مقایسه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند».

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه، ششم شهریور ۹۷، از پنج سوال خود در مورد وضعیت اقتصادی و کاهش شدید ارزش ریال، تنها درباره پرسش مربوط به تحریم‌های بانکی قانع شدند و پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، درباره چهار سوال دیگر را قانع‌کننده ندانستند.

منابع: وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.