رئیس حفاظت قوه قضاییه ایران: پاکسازی درونی را به دستور رهبر انجام می‌دهیم

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۴

رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ایران می‌گوید این نهاد در پیروی از آیت‌الله علی خامنه‌ای برخورد با موارد فساد را در این نهاد حاکمیتی انجام می‌دهد.

علی عبداللهی گفته که رهبر حکومت از ابراهیم رئیسی انتظاراتی داشته است و “اکنون طبق فرمایش ایشان پاکسازی از درون قوه قضاییه در حال انجام است.”

به تازگی اکبر طبری، معاون اجرایی و مدیرکل امور مالی قوه قضاییه در دوران ریاست صادق لاریجانی، بازداشت شده است. برخی منابع به احتمال مطرح بودن اتهامات مالی در پرونده او پرداختند، هرچند سخنگوی قوه قضاییه گفته موضوع به “توصیه و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی” مربوط است.

اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به مشکل مزمن فساد دچار شده است و مواردی از سوءاستفاده‌های بزرگ مالی، در مواردی از سوی وابستگان حکومت افشا شده است.

علی عبداللهی، رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ایران گفته است که “مدیریت قوه اکنون این عملیات را از درون دستگاه قضایی آغاز کرده و در پاکسازی بیرونی هم هیچ وقت توقفی در کار نخواهد بود.”

پس از بازداشت اکبر طبری اخبار غیررسمی از بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان قبلی تهران منتشر شد که البته به فاصله کوتاهی تکذیب شد.

همچنین شایعاتی درباره قصد صادق لاریجانی برای مهاجرت به نجف، در عراق منتشر شد، که این مساله هم در زمان کوتاهی در رسانه‌های رسمی ایران تکذیب شد.

در دوران مسئولیت صادق لاریجانی در قوه قضاییه، عملکرد او از حیث فساد مالی از سوی برخی، از جمله چند مقام حکومت ایران، زیر سوال رفته بود.

یکی از موارد خبرساز افشای این بود که ۶۳ حساب بانکی مربوط به قوه قضاییه به نام شخص آقای لاریجانی بوده است. با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی اعلام شده که تعداد حساب‌های قوه قضاییه کم می‌شود.

فیلم جلسه فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی
جلسه فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی در مجلس ایران پخش شد

مورد دیگر به افشای ملاقات فاضل لاریجانی، برادر رئیس سابق قوه قضاییه، با سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و رئیس وقت تامین اجتماعی برمی‌گشت.

آقای لاریجانی در آن دیدار وعده می‌داد که از نفوذ برادرانش، علی و صادق برای پیشبرد اهداف مالی استفاده می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، که منتقد جدی برادران لاریجانی بوده و بارها اتهام‌های سختی را علیه آنها مطرح کرده است، در زمان ریاست جمهوری خود نوار آن دیدار را منتشر کرد.

در این ویدئو فاضل لاریجانی درباره برادرانش، که رئیس مجلس و قوه قضاییه بودند، گفت: “قلق آنها دستم است. هر دویشان.”

او گفت کسی که “مشکلاتی هم با قوه قضاییه داشت چند حکم اجرایی برایش آمده بود و مفاسد اقتصادی که چرا پول بانک را پرداخت نمی‌کنی، برایش مهلت گرفتم. دیگر کاری بهش نداشتند. رفتم پیش اخوی و دستورش را گرفتم.”

آقای لاریجانی از سعید مرتضوی خواست در مقابل انجام خدماتش به جای دریافت “حقوق ریالی”، “مسکن مختصری به نام یکی از بستگان” به او داده شود. او گفت: “یک آپارتمان ۶۰۰- ۷۰۰ متری بگیرد… آپارتمان بهتر است به چشم نمی‌آید.”

فاضل لاریجانی بعدا گفت این فیلم تقطیع شده بود. مشخص نیست که سرانجام پرونده‌ای که برای فاضل لاریجانی باز شد به کجا رسید.

درباره جواد لاریجانی، دیگر برادر رئیس قبلی قوه قضاییه ایران هم پرونده “زمین‌خواری” تشکیل شده بود، که آقای لاریجانی انتشار اخبار مربوط به آن را ناشی از “انگیزه‌های سیاسی” دانسته بود.

صادق لاریجانی، که با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رئیس قوه قضاییه شده بود، پس از پایان کارش در این نهاد، با حکم رهبر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.