سوال نماینده از وزیر اطلاعات درباره پرونده مازیار ابراهیمی و ترور دانشمندان اتمی

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۶

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز شنبه، ۲۶ مردادماه، خبر داد که درباره مستند بی‌بی‌سی فارسی و سخنان مازیار ابراهیمی در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران سوالی را از وزیر اطلاعات مطرح کرده است.

مازیار ابراهیمی گفته بود که به دلیل شکنجه‌های طولانی و شدید به دروغ به ترور «دانشمندان هسته‌ای» اعتراف کرده و با این حال پس از مدتی آزاد شده است.

آقای صادقی در سوال خود نوشت که آیا این فرد همان فردی است که اعترافات او از تلویزیون ایران پخش شده؟ و «در صورت صحت مبنای آزادی او چه بوده است»؟

وی همچنین خواستار توضیح وزیر اطلاعات درباره ادعای آقای ابراهیمی مبنی بر شکنجه خود شد.

وزیر اطلاعات ایران روز ۱۶ مرداد وعده داده بود که در یک کنفرانس خبری به «موارد مطرح شده» درباره پرونده ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران پاسخ دهد.

در مستندی که حدود دو هفته پیش از شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی پخش شد، مازیار ابراهیمی که مرداد ۹۱ در یک برنامه تلویزیون حکومتی ایران اعتراف کرده بود با همکاری دستگاه‌های امنیتی اسرائیل، در ترور «دانشمندان هسته‌ای» ایران مشارکت داشته از جعلی بودن اتهامات خود سخن می‌گوید.

به گفته آقای ابراهیمی، او دو سال پس از پخش اعترافاتش از تلویزیون حکومتی ایران از زندان آزاد شده است.

او در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد.

به گفته آقای ابراهیمی، علاوه بر او، ۱۱ نفر دیگر هم در این پرونده متهم شده بودند که آن طور که در گزارش‌ها آمده همگی آزاد شده‌اند.

دادستان وقت تهران اواخر سال ۹۱ از محاکمه ۱۸ تن از «متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای» در سال آینده خبر داده بود. به گفته این مقام، این افراد با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل همکاری داشتند.

نماینده تهران در مجلس همچنین از وزیر اطلاعات این پرسش را مطرح کرده است که «رسیدگی به پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای به کجا منتهی شده است؟»

در حد فاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۰، چهار تن از افرادی که عموماً در رشته فیزیک به کار و تحصیل اشتغال داشتند و برخی از آنها با برنامه‌ هسته‌ای ایران در ارتباط مستقیم بودند در تهران ترور شدند.

ترور سه تن از این اشخاص یعنی مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و داریوش رضایی‌نژاد به مرگ این افراد منجر شد و در یک مورد یعنی فریدون عباسی دوانی به مجروح شدن او انجامید.
رادیو فردا: