نفکتش ایرانی با ترک جبل‌الطارق وارد آب‌های بین‌المللی شد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۸

نفتکش گریس۱ که اکنون به «آدریان دریا۱» تغییر نام داده است پس از آماده‌سازی‌های لجستیکی، افزوده شدن چند خدمه جدید از اتباع هند و اوکراین و تغییر فرماندهی شامگاه یک‌شنبه جبل‌الطارق را ترک کرد و وارد آب‌های بین‌المللی شد.

هنوز مشخص نیست که این نفتکش که حامل ۲/۱ میلیون تن نفت ایران است این محموله را در کجا تخلیه خواهد کرد اما در حال حاضر مقصد بعدی این نفتکش که اکنون در آب‌های بین المللی به سوی شرق مدیترانه در حرکت است، یکی از بنادر یونان اعلام شده است.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، حرکت نفتکش گریس۱ که به «آدریان دریا» تغییر نام داده را به آب‌های بین المللی تایید کرد و در توییتی نوشت: «در این لحظه تایید می‌کنیم که سرانجام ۴۵روز پس از توقف در آب‌های جبل‌الطارق، نفتکش حامل نفت ایران حرکت خود، به مقصد آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد.»

وی همچنین درباره تغییر نام این نفتکش توضیح داد که «بر اساس گواهینامه ثبت جدید نفتکش حامل نفت ایران که نزد ما موجود است، تاریخ ثبت این نفتکش با نام جدید خود یعنی آدریان دریا، روز ۲۴ تیرماه۱۳۹۸ مطابق با ۱۵ ژوئیه۲۰۱۹ است که بیش از یک ماه از آن می گذرد.»

بعیدی نژاد گفت که «با تصمیم به قرار گرفتن نفتکش تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، لازم بود که ثبت نفتکش نیز در ایران صورت گیرد و با ثبت کشتی در ایران، نام جدید ایرانی برای آن انتخاب شد.»

وی تاکید کرد که این نفتکش «تحت هیچ گونه تحریمی قرار ندارد و نفت آن نیز بر اساس بارنامه رسمی، متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.»

دو روز پیش، جمعه ۲۶ مرداد ماه، جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، از تغییر نام نفتکش گریس۱ به «آدریان دریا» خبر داده و اعلام کرده بود که «این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است»، اما حرکت این نفتکش با دو روز تاخیر به دلیل یک مشکل فنی و تغییر تعدادی از خدمه آن به تعویق افتاد.

جلیل اسلامی درباره دلیل تغییر نام این نفتکش گفت که «در روزهایی که نفتکش ایرانی گریس۱ در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از این نفتکش پایان داد و بر اساس درخواست مالک کشتی، در زمان حاضر نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.»

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: نام نفتکش گریس یک به “آدریان دریا” تغییر کرده و مقصدی که برای پس از رفع توقیف از سوی مالک کشتی اعلام شده، مدیترانه است.

گریس۱ روز ۱۳ تیر از سوی نیروی دریایی بریتانیا و دولت جبل‌الطارق به خاطر نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه توقیف شد. مقام‌های ایران این موضوع که مقصد این نفتکش سوریه بوده را رد کردند اما تاکنون مقصد بعدی آن را نیز اعلام نکرده‌اند.

این نفتکش روز پنج‌شنبه گذشته بعد از ۴۲ روز از سوی جبل‌الطارق رفع توقیف شد و وزیر ارشد دولت جبل‌الطارق گفت که تضمین‌های لازم از جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است.

جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران روز جمعه گفته بود که «مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن» وجود ندارد اما عصر شنبه اعلام شد که دادگاه منطقه کلمبیا حکم توقیف نفتکش گریس۱ را به استناد قوانین مربوط به کلاهبرداری بانکی، پولشویی و تامین مالی از تروریسم صادر کرده است.

در این حکم به اسنادی اشاره شده که به دادگاه ارائه شده است نشان می‌دهد آمریکا، سپاه پاسداران را که در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا قرار دارد متهم کرده که برای فرستادن نفت به سوریه، از نظام مالی آمریکا به صورت غیرقانونی استفاده کرده است. بر اساس مدارک دادگاه، این کشتی سفرهای مشکوکی داشته و شبکه‌ای از شرکت‌های صوری کمک کرده‌اند که میلیون‌ها دلار را پولشویی کند.

حکم توقیف نفتکش گریس۱ که بعد از رفع توقیف به «آدریان دریا» تغییر نام داد درحالی از سوی ایالات متحده صادر شده است که به گفته منابع  رسانه‌ای در جبل‌الطارق اعلام کرده‌اند نفتکش گریس۱ که حامل دو میلیون بشکه نفت ایران است در عمل تا قبل از یک‌شنبه امکان ترک جبل‌الطارق را ندارد. پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در روز جمعه ۲۵ مرداد اعلام کرد که کارکنان نفتکش گریس‌۱ و سایر کشتی‌هایی که با حمل نفت ایران به سپاه‌ پاسداران کمک کنند، مشمول ممنوعیت ویزا خواهند شد و ایالات متحده، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را تمام‌‌‌ و‌ کمال ادامه خواهد داد.

دولت جبل‌الطارق اما روز یک‌شنبه اعلام کرد که نمی‌تواند درخواست آمریکا برای توقیف گریس۱ را اجرا کند چرا که جبل‌الطارق تابع قوانین اتحادیه اروپا است.
ایران اینترنشنال: