بازداشت علی فرجی، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، تایید شد

By | ۱۳۹۸-۰۵-۲۹

سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، با انتشار اطلاعیه خبر بازداشت علی فرجی، مدیرعامل این سازمان، را تائید کرد.

در این اطلاعیه اشاره شده که «صبح روز یک شنبه ۲۷ مرداد، ماموران با حضور در دفتر علی فرجی، رئیس سازمان تدارکات پزشکی، از وی خواسته‌اند برای پاسخ به سوالات و ابهامات موجود در خصوص یک پرونده‌ مربوط به واردات یک نوع داروی مورد نیاز کشور آن‌ها را همراهی کند.

در پیگیری معاونت حقوقی این سازمان درباره دلایل بازداشت فرجی، از سوی نهادهای امنیتی و قضایی گفته شده است که موضوع بازداشت مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر «با خرید و واردات داروی گلوکانتیم که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز، سالک»، ارتباط دارد.

پیش از این نیز اخباری درباره این دارو منتشر شده بود که سازمان تدارکات پزشکی در ۲۸ خرداد سال‌جاری توضیحاتی در باره آن ارائه و اعلام کرد که واردات این دارو پس از نایاب شدن، در دو محموله و با درخواست و تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو به منظور «کنترل بحران اپیدمی سالک در مراکز بهداشتی‌درمانی کشور» انجام شده است.

در اطلاعیه روز دوشنبه ۲۸ مرداد سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران اشاره شده که اکنون پرونده واردات داروی سالک «از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است.

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با تاکید بر اینکه «احتمال بروز مشکلات و سوءتفاهم در هر مجموعه‌ای وجود دارد» تاکید کرد که «همه ما تابع قانون‌ایم و برای روشن شدن موضوع، حداکثر همکاری با دستگاه‌های رسیدگی کننده در این زمینه انجام خواهد شد.»

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره وادات داروها و تجهیزات پزشکی تقلبی یا بی‌کیفیت منتشر شده است. در برخی موارد این داروها و تجهیزات پزشکی منجر به جان ‌باختن بیماران شده و در مواردی سبب آسیب دیدگی جسمی به بیماران شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز ۱۷ مرداد در جمع خبرنگاران تائید کرد که دستکم در یک مورد «واردات داروی تقلبی اوستین» منجر به نابینا شدن ۵۲ تن در ایران شده است. او البته تاکید کرد که واردات این داروی تقلبی به دلیل «تخلف یک کارمند» انجام شده و گفت: «یک کارمند آنجا تخلف کرده بود که او را تحویل مراجع قضایی دادیم.»

کمبود و گرانی دارو به ویژه داروهای بیماری‌های خاص یا صعب العلاج از سوی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی به تحریم‌های آمریکا نسبت داده می‌شود.

 مقام‌های ایالات متحده از جمله برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اما بارها این موضوع را رد کرده‌اند.

هوک دو ماه قبل با انتشار ویدیویی، گفت: «ایالات متحده تمامی خدمات مرتبط با دارو و خدمات و تجهیزات درمانی برای مردم ایران را از شمول تحریم‌ها معاف کرده است و طبق قوانین ایالات متحده یک مجوز کلی برای صدور تجهیزات پزشکی از ایالات متحده برای مردم ایران وجود دارد.»

او با بیان اینکه «ایالات متحده احترام بسیار زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی‌خواهد از دسترسی آن‌ها به تجهیزات و خدمات پزشکی جلوگیری کند»، گفت: «مردم ایران خوب می‌دانند که مشکل اصلی که از دسترسی، جلوگیری می‌کند خود رژیم است و در جامعه پزشکی ایران زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که رژیم و عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول انبار کردن دارو هستند تا خودشان آن را به قیمت بالا بفروشند و سود به جیب بزنند.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، نیز یک‌شنبه ۲۳ تیرماه۱۳۹۸ اعلام کرد: «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار» ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی و دارو از کشور خارج شده اما «معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده است.»

نمکی همچنین از وجود شبکه‌های پیچیده و با نفوذ «فساد و انحصار» در بخش «تجهیزات پزشکی و دارو» خبر داد و گفت: «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسی داده است.»

وزیر بهداشت گفت: «شبکه فساد اقتصادی بین برخی افراد و شبکه‌های مجازی هزینه میلیاردی می‌کنند که مثلا مرا و وزارت بهداشت را تخریب کنند و۲۰ میلیون تومان برای هر توییت علیه نمکی خرج می‌کنند.»

هنوز مشخص نیست آنگونه که سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد، بازداشت علی فرجی، مدیرعامل این سازمان، برای بررسی پرونده واردات داروی سالک انجام شده است یا در ارتباط با آنچه وزیر بهداشت «شبکه فساد اقتصادی» در تولید و واردات دارو، خوانده است.
ایران اینترنشنال: