موشک‌ها و فشار مضاعف علیه جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۸-۰۵-۳۰

-رئیس ستادکل نیروهای مسلح: جمهوری اسلامی در مسیر تمدن‌سازی اسلامی هیچگاه فریب دعوت به مذاکره و پلیس خوب و بد را نمی‌خورد.
-سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: دولت آمریکا نمی‌تواند کشورهای دیگر را مجبور کند تا در زمینه تسلیحاتی به جمهوری اسلامی ایران فشار مضاعف بیاورند.
-شمخانی: فشار ترامپ ایران را به میز مذاکره هسته‌ای باز نمی‌گرداند.

روز دوشنبه ۲۸ امرداد، مراسمی با عنوان «تجلیل از خانواده‌های شهدا، رزمندگان مدافع حرم و مجاهدان جبهه مقاومت» در تهران برگزار شد و در رویدادی کم‌سابقه دست‌کم هفت سرلشکر و تقریباً تمام مقام‌های ارشد نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در آن حضور داشتند.

از راست: سلیمانی، باقری، موسوی و سلامی

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش، محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح، یحیی رحیم صفوی مشاور علی خامنه‎ای، محمدرضا نقدی فرمانده پیشین بسیج، احمدرضا رادان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا، عطاالله صالحی فرمانده پیشین ارتش، حسین اَشتری فرمانده نیروی انتظامی، کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، علیرضا صباحی‌فرد فرمانده پدافند هوایی ارتش، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و شمار دیگری از نظامیان رده بالا قوا و ستاد کل نیروهای مسلح و مشاوران از حاضران این مراسم بودند.

آیت‌الله علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران از چهره‎های ویژه حاضر در این مراسم بود. از نکات عجیب این مراسم محو کردن چهره‌ی شماری از فرماندهان سپاه در عکس‎هاست؛ اغلب سانسورشده‌ها در ردیف دوم و سوم نشسته بودند و اونیفورم‎ پاسداری بر تن داشتند! (لطفا به عکس‌های این گزارش توجه کنید).

شش نفر از فرماندهان ارتش و سپاه در این مراسم نشان «نصر» و «فتح» گرفتند. یکی از آنها سردار عبدالله عراقی رئیس اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح است. خبرگزاری تسنیم نوشته او به «پاس ایستادگی و دفاع در برابر کفر و استکبار جهانی و عوامل مزدور و فریب‌خورده آنان و همچنین اعتلای جبهه مقاومت اسلامی و دفاع از حرم» نشان درجه‌ دو «فتح» دریافت کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح سخنران اصلی این مراسم بود که در بین حرف‎هایش گفت، «این مراسم به امر فرمانده معظم کل قوا برای اهدای نشان و تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و فرماندهان نیرو‌های مسلح و قدردانی از مجاهدان جبهه مقاومت تشکیل شده است.»

باقری با ابراز امیدواری از اینکه انقلاب اسلامی «زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی» باشد، انهدام پهپاد آمریکا و توقیف نفتکش انگلیس و آزادسازی نفتکش در جبل‌الطارق را نشان‌دهنده این دانست که انقلاب اسلامی با اقتدار به مسیر خود برای دستیابی به آرمان‌های والایش ادامه می‌دهد.

این مقام نظامی گفت «جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری مقام عظمای ولایت» با «اراده پولادین و مقاومت فعال» مسیر تمدن‌سازی اسلامی را ادامه می‌دهد و هیچگاه فریب دعوت به مذاکره و پلیس خوب و بد را نمی‌خورد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین ادعا کرد آمریکا در حوزه ائتلاف‌سازی و توطئه‌افکنی‌های جدید در خلیج فارس شکست خورده است.

او با اشاره به مقاومت حزب‎الله و حوثی‎ها در مقابل آمریکا و اسرائیل و عربستان گفت، «حمایت الهی، هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرجعیت شیعه، برکت خون شهدا، ایثار و تفکر مقاومت رزمندگان، فرماندهی بی‌بدیل سرلشکر سلیمانی و سایر فرماندهان جبهه مقاومت موجب پیروزی‌های امت اسلامی در عرصه منطقه‌ای شده است.»

تصاویر این مراسم در پایگاه خبری «دفاع مقدس» منتشر شده اما بجز عراقی معلوم نیست چه کسانی نشان «فتح» و «نصر» دریافت کرده‌اند.

پنج سرلشکر از ۱۴ سرلشکری که در جمهوری اسلامی این درجه نظامی را بر دوش خود دارند: رحیم صفوی، سلیمانی، باقری، موسوی و سلامی
چهره‌ی فرماندهان نشسته در ردیف سوم پشت سر نقدی و ایزدی محو شده است!
حضور آیت‌الله علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میان نظامی‌ها؛ تصویر یکی از فرماندهان سپاه که پشت سر او نشسته و معلوم است درجه سرهنگی دارد محو شده است!
گپ و گفت سلیمانی با خانواده کشته‎شدگان سوریه

در یکی دو سال گذشته خبرگزاری‎ها چهره فرماندهان و نیروهای «مدافع حرم» را که در سوریه ماموریت دارند کمتر بازنشر می‎کنند که احتمالا نشانه‌ی نگرانی از شناسایی آنهاست. از طرفی عموماً نشان‌های نظامی «فتح»، «نصر» یا ذوالفقار را خامنه‎ای شخصاً اعطا می‌کرد اما اینبار از معدود دفعاتی است که توسط دیگران انجام شده بدون آنکه تصاویر آنها منتشر شود.

نفی مذاکره توسط رییس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسمی که به دستور خامنه‎ای برگزار شده و تقریباً همه فرماندهان ارشد در آن حضور داشتند و همزمانی آن با سفر محمدجواد ظریف به اروپا می‎تواند پیام ویژه‌ای داشته باشد. در میان رهبران اروپایی امانوئل ماکرون در ارائه طرح و پیشنهاد برای آغاز مذاکره میان تهران و واشنگتن بیش از دیگران پیشگام شده. طرح «فریز در برابر فریز» پیشنهاد اوست که بخشی از آن کنار گذاشتن موشک‎پرانی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

فشار مضاعف برای تحریم تسلیحاتی

در این میان، علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی امروز، سه‌شنبه ۲۹ امرداد، گفته است، «دولت آمریکا بازی دو سر باختی را آغاز کرده و دنبال می‌کند که قطعاً بی‌فایده است چراکه تحریم تسلیحاتی هم تاثیری در وضعیت نظامی ایران ندارد، جمهوری اسلامی در شرایط تحریم هم توانسته قدرت بلامنازع منطقه باشد.»

وی با بیان اینکه کشورهایی که با ایران دارای روابط نظامی و تسلیحاتی هستند وابسته به دولت آمریکا نیستند، عنوان کرد، «بخش عمده تولیدات نظامی ایران داخلی است و همین مسئله مهم منجر به خودکفایی کشورمان در عرصه نظامی و تسلیحاتی شده است و نه تنها می‌تواند نیاز خود را رفع کند، بلکه می‌تواند به عنوان یکی از فروشندگان سلاح در منطقه نقش‌آفرینی کند.»

او با بیان اینکه ما در عرصه ساخت تسلیحات نظامی و دفاعی بومی عمل می‌کنیم و به کمک بیگانگان وابسته نیستیم، گفت: «دولت آمریکا نمی‌تواند کشورهای دیگر را مجبور کند تا در زمینه تسلیحاتی به جمهوری اسلامی ایران فشار مضاعف بیاورند، بر اساس توافق برجام، تحریم‌ فروش تجهیزات نظامی به ایران که شامل تجهیزات موشکی و قطعات هواپیما است تا چند ماه دیگر باید برداشته شود، اما دولت آمریکا به دنبال عدم اجرای این بخش از توافق هسته‌ای است.»

علی شمخانی دبیر شورای‎عالی امنیت ملی نیز در مصاحبه با شبکه NBC  تاکید کرده، فشار ترامپ ایران را به میز مذاکره هسته‌ای باز نمی‌گرداند. او گفته «هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به دنبال مذاکره نخواهد بود.»

پیش از این، در ۲۵ تیرماه، ظریف در مصاحبه با شبکه NBC گفته بود در صورتی که آمریکا به تسلیح دولت‌های هم‌پیمان خود در منطقه خلیج فارس پایان دهد ایران آماده است درباره برنامه موشکی‌ مذاکره کند.
کیهان چاپ لندن: