آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران؛ با زنان یا بدون زنان؟

By | ۱۳۹۸-۰۵-۳۱

هفته اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از پنج‌شنبه در حالی آغاز می‌شود که هنوز مشخص نیست تماشاگران زن، وارد ورزشگاه‌های ایران خواهند شد یا نه.

پیش از این فدراسیون جهانی فوتبال در پاسخ به سوال «ایران‌وایر» در مورد این‌که آیا الزامات فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، صرفا متوجه بازی‌های ملی است این‌گونه پاسخ داده بود: «همان‌طور که بارها توسط فیفا و رییس فیفا اعلام شده، هدف ما این است که زنان اجازه حضور در همه مسابقات فوتبال در ایران را داشته باشند. ما با مقامات دولتی و همین‌طور مدیران فدراسیون فوتبال ایران در مورد این مساله بسیار مهم هم‏چنان درگیر هستیم. در حال حاضر فیفا گفت‌وگوهایی با این مقامات انجام داده است تا از طریق این گفت‌وگوها، به اطمینان برسد که زنان ایرانی قادر خواهند بود در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ که از ماه اکتبر آغاز می‌شود، در ورزشگاه حضور داشته باشند.»

با این وجود وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال و مراجع تقلید با حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران هم‌چنان مخالف هستند.

فدراسیون جهانی فوتبال براساس کدهای انضباطی جدید، به فدراسیون ایران فرصت داده بود تا درهای تمامی ورزشگاه‌ها را به روی تمامی زنان ایرانی باز کند. با این وجود فدراسیون فوتبال ایران مدعی است که آمادگی کامل برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها را دارد، اگر مراجع تقلید تشیع و حکومت ایران مجوز ورود زنان را صادر کنند.

این در حالی است که پیش‌تر، مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران ادعا کرده بود حضور زنان در ورزشگاه‌ها، نه دغدغه نظام است و نه نگرانی فدراسیون فوتبال. «مسعود سلطان‌فر» وزیر ورزش و جوانان ایران نیز یک ماه قبل در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران‌ورزشی گفته بود که مخالف حضور زنان در رقابت‌های لیگ برتر است و حضور زنان را فقط در بازی‌های ملی تایید می‌کند.

هنوز مشخص نیست چگونه «شرع» با حضور زنان در بازی‌های ملی که زیر نظر مستقیم فیفا برگزار می‌شود به مخاطره نمی‌افتد اما در رقابت‌های لیگ برتر یا مسابقات داخلی، قوانین داخلی کشور و شرع خدشه‌دار خواهد شد.

با این حال لیگ ایران آغاز خواهد شد. از میان مدعیان پرسپولیس و تراکتورسازی روز پنج‌شنبه مقابل حریفان قرار می‌گیرند و استقلال، شهر خودرو و سپاهان روز جمعه نخستین بازی خود را در نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران برگزار خواهند کرد.

پرسپولیس که سه فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شده است با مربیگری «گابریل کالدرون» و در غیاب «برانکو ایوانکوویچ» لیگ را آغاز خواهد کرد. «ایرج عرب» مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، معمار تغییرات پرسپولیس که با انتقادات هواداران این تیم روبرو شد هم در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر استعفا داد و از این تیم جدا شد.

استقلال نیز با سرمربی‌گری «آندره‌آ استراماچونی» ایتالیایی می‌خواهد مدعی نخست قهرمانی باشد. استقلال نخستین تیم تاریخ فوتبال ایران است که یک سرمربی ایتالیایی را روی نیمکت خود به عنوان اول شخص می‌نشاند. ریسکی که البته زیباست.

تراکتورسازی با مصطفی دنیزلی هم یکی از مدعیان خواهد بود. مانند پدیده که با یحیی گل‌محمدی و خریدهای نامدارش به بالای جدول می‌اندیشد. اما میان تمام این تیم‌ها، باید سپاهان را اصلی‌ترین مدعی قهرمانی دانست. تیمی که با امیر قلعه‌نویی بدنه و شاکله خود را حفظ کرد و حالا در اندیشه بازگشت به سکوی نخست و قهرمانی است.

برنامه هفته اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به شرح زیر است؛

پنجشنبه ۳۱ مرداد

پرسپولیس – پارس جنوبی جم  ۱۹:۱۰

گل گهرسیرجان- نساجی مازندران ۱۹:۴۵

ذوب آهن – سایپا      ۲۰:۱۵

نفت‌ مسجدسلیمان –  تراکتور    ۲۰:۱۵

جمعه ۱ شهریور

ماشین‌سازی‌تبریز –  استقلال    ۱۸:۰۰

پیکان – شهر خودرو ۱۹:۱۰

فولاد – صنعت نفت آبادان ۲۰:۱۵

شاهین شهرداری بوشهر – سپاهان ۲۰:۱۵

ایران وایر: