محمدجواد ظریف: برای نجات برجام پیشنهادهایی روی میز است

By | ۱۳۹۸-۰۵-۳۱

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه،‌ ۳۱ مردادماه، در سفر خود به نروژ خبر داد که «پیشنهادهایی» از طرف فرانسه «روی میز است… که روی آنها کار خواهیم کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف روز پنج‌شنبه در موسسه امور بین‌الملل در اسلو، پایتخت نروژ، در موضوع «خطر جنگ و آینده خلیج‌ فارس» گفت که «پیشنهادهایی روی میز است و ما بر روی این پیشنهادها کار می‌کنیم».

وی اضافه کرد: «گفت‌وگوها و پیشنهادهایی با رئیس جمهوری فرانسه داریم. ما همیشه آماده‌ایم با طرف‌های باقی‌مانده در برجام گفت‌وگو کنیم و آماده‌ایم پیشنهادات فرانسه را بررسی کنیم.»

وزیر خارجه ایران قرار است روز جمعه با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری، و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، دیدار کند.


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه، ۳۰ مرداد، اعلام کرد که در آستانه اجلاس گروه ۷ با مقامات ایران دیدار می‌کند تا پیشنهادات خود را برای کاهش تنش‌ها میان تهران و واشینگتن ارائه دهد.

فرانسه در طول ماه‌های اخیر تلاش کرده در نقش میانجی میان ایالات متحده و ایران ظاهر شود، اما در این مدت کمتر نشانه‌ای از پیشرفت به چشم خورده است. اقدامات رئیس جمهوری فرانسه در این رابطه حتی ناخرسندی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را نیز در مقطعی به دنبال داشت.

در گزارش‌ها به جزئیات پیشنهادهای مورد نظر ظریف اشاره نشده، اما رئیس جمهور فرانسه طرحی را با نام «انجماد در مقابل انجماد» مطرح کرده که بر اساس آن ایران از اقدامات خود درباره افزایش غنی‌سازی دست بکشد و آمریکا نیز معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا کند.

حسین علیزاده، دیپلمات سابق، در یادداشتی در رادیوفردا این طرح را چنین توضیح داده است: «در این پیشنهاد لازم نیست آمریکا به برجام بازگردد، هم‌چنان که ایران نیز لازم نیست از کاهش تعهدات خود دست بشوید، بلکه هر دو برای دوره‌ای کوتاه اقدامات خود را منجمد می‌سازند. آمریکا تحریم‌های خود را به ویژه در حوزه فروش نفت و معاملات بانکی منجمد می‌سازد و در مقابل ایران نیز روند بازنگری در تعهداتش را منجمد می‌کند.»

مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند که در صورت به نتیجه نرسیدن گفت‌وگو‌ها با اروپا گام سوم «کاهش تعهدات برجام» را آغاز خواهند کرد.

مقامات دولت اشاره‌ای به جزئیات گام سوم احتمالی ایران در این زمینه نکرده‌اند اما در یک هفته اخیر شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله محمدابراهیم رضایی، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، گفته‌اند یکی از اقدامات این مرحله، راه‌اندازی سانتریفیوژهای «آی‌آر ۸» و «آی‌آر ۶» خواهد بود.

آقای ظریف روز پنج‌شنبه همچنین تاکید کرد: «ما شروع‌کننده جنگ نخواهیم بود، اما در صورت وقوع جنگ از خود دفاع خواهیم کرد.»

پس از شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه گمانه‌زنی‌هایی درباره درگیری نظامی بین دو کشور آمریکا و ایران مطرح شده اما مقامات دو کشور این احتمال را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران صبح پنج‌شنبه همچنین با ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی قرار است عصر پنج‌شنبه با وزیر خارجه و وزیر تجارت این کشور دیدار کند.

آقای ظریف پیش از نروژ به فنلاند و سوئد سفر کرده بود.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، ایرنا و ایسنا و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.