وزارت اطلاعات امضاکنندگان نامه به خامنه‌ای را به ایجاد «فتنه جدید» متهم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۱

در پی بازداشت ۱۲ نفر از فعالان مدنی و سیاسی در مشهد که طی نامه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای شده بودند، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی، روز جمعه، اول شهریورماه، با «برانداز» توصیف کردن آنان ادعا کرد که آنان «قصد ایجاد ناامنی» داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از حسن جعفری، معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی، بازداشت این افراد ارتباطی با نامه سرگشاده آنان به رهبر جمهوری اسلامی «ندارد».

۱۴ فعال سیاسی در نامه‌ای که اواخر خرداد منتشر شد گفته بودند در شرایطی که در کشور «نه از جمهوریت خبری است و نه از آزادی»، چانه‌زنی فعالان مدنی «بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی» راه به جایی نخواهد برد.

به دنبال انتشار این بیانیه، ۱۴ کنشگر زن نیز، با حمایت از فعالان قبلی، خواستار استعفای علی خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی شدند.

در بیانیه‌‌ این ۱۴ کنشگر زن که در داخل ایران منتشر شد، علاوه بر تأکید بر خواسته امضاکنندگان بیانیه اول مبنی بر «استعفای خامنه‌ای»، حکومت ولایت مطلقه فقیه عامل «حذف ضدانسانی نیمی از جمعیت کشور» معرفی شده بود.

پس از انتشار این بیانیه‌ها گروهی دیگر از فعالان مدنی و سیاسی نیز حمایت خود از امضاکنندگان را اعلام کردند.

در روزهای گذشته خبر بازداشت ۱۲ نفر از امضاکنندگان این نامه‌ها در مشهد منتشر شده بود.

این بازداشت‌ها پس از آن رخ داد که شماری از امضاکنندگان نامه به آیت‌الله خامنه‌ای در اعتراض به حکم ۱۳ سال زندان برای کمال جعفری یزدی، از امضاکنندگان نامه، روز یک‌شنبه، ۲۰ مرداد، در مشهد تجمع کرده بودند.

از سوی دیگر، روز پنج‌شنبه، ۳۱ شهریور، اداره کل اطلاعات خراسان رضوی نیز از «خنثی‌سازی توطئه جدید ضدانقلاب در مشهد» خبر داد و ادعا کرد که امضاکنندگان نامه به رهبر ایران که در مشهد بازداشت شده‌اند «مأموریت داشتند» در آستانه انتخابات مجلس «با ایجاد فتنه جدید خطوط القایی دشمنان ملت ایران را پیش ببرند».

اداره‌ کل اطلاعات خراسان همچنین با ادعای این‌ که «افرادی از مرتبطین سرویس‌های بیگانه» به دستگیرشدگان اخیر در مشهد «مأموریت طراحی و اجرای توطئه و فتنه جدیدی» را داده بودند، اعلام کرده است که «این توطئه با حضور عوامل نفوذی کشف و خنثی شد».

مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض‌های اجتماعی و سیاسی را به «دشمنان» نسبت می‌دهند و همچون حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از آن با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند.

اعتراض‌های دی‌ماه ۹۶ که از مشهد شروع شد و به‌سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر دیگر نیز کشیده شد، به‌ گفته چند مقام در دولت حسن روحانی، از سوی اصولگرایان مشهد با عنوان «نه به گرانی» کلید خورد، اما از کنترل برگزارکنندگان خارج و به شعارهای ضدحکومتی کشیده شد و شعارهایی در حمایت از حکومت پهلوی و پشیمانی از وقوع انقلاب ۵۷ نیز سر داده شد.

شهلا انتصاری، نصرت بهشتی، فرشته تصویبی، پروا پاچیده، گیتی پورفاضل، عزت جوادی حصار، زهرا جمالی، شهلا جهان‌بین، فاطمه سپهری، مریم سلیمانی، سوسن طاهرخانی، فرنگیسِ مظلوم، نرگس منصوری و کیمیا نوروزی‌ صابر امضاکنندگان بیانیه ۱۴ کنشگر زن بودند که تا کنون خبر بازداشت پنج تن از آنان (نرگس منصوری، فرنگیس مظلوم، فاطمه سپهری، شهلا جهان‌بین، شهلا انتصاری) منتشر شده است.

از میان امضاکنندگان نامه اول نیز تا کنون حوریه فرج‌زاده، عباس واحدیان شاهرودی، محمدحسین سپهری، جواد لعل محمدی، هاشم خواستار، محمد نوریزاد بازداشت شده‌اند. کمال جعفری یزدی، زرتشت احمدی راغب، محمدرضا بیات، محمد کریم‌بیگی، رضا مهرگان، محمد مهدوی‌فر، گوهر عشقی، محمد ملکی دیگر امضاکنندگان نامه اول هستند.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و ایرنا، رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.