پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری‎ ماکرون برای توقف یاغی‌گری‌های نظام مقدس

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

-فلاحت پیشه از راهبرد جمهوری اسلامی در برابر دشمنان رونمایی کرد: «تغییر ماهیت تنش» برای سردرگم کردن دشمنان!
-به گفته فلاحت پیشه «تکیه بر مقاومت داخلی، مدیریت دیپلماسی عمومی جهانی، عدم نقض مقررات بین‌المللی و پرهیز از ورود به کمینگاه‌های دشمنان از جمله ابعاد مهم این راهبرد است.
-ظریف می‎گوید پیشنهاد فرانسه در مسیر درستی قرار دارد؛ سرداران سپاه می‎گویند موشک‎ها و قدرت منطقه‎ای ایران قابل مذاکره نیست.
– روزنامه ایران به نقل از منابع آگاه مدعی شد فرانسه از شرط موشکی خود عقب‎نشینی کرده اما کیهان تهران می‎گوید بسته فرانسوی‎ها توهین‎آمیز است و هدفشان نشانه رفتن توان موشکی جمهوری اسلامی است.

حشمت‎الله فلاحت‌پیشه در صحن علی مجلس شورای اسلامی؛ یکشنبه سوم شهریور ۱۳۹۸

گفتگو میان محمدجواد ظریف و امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، از مسائلی است که روز یکشنبه سوم شهریور در جلسه علنی مجلس به آن پرداخته شد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از اعضای کمیسیون امنیت ملی و از موافقان مذاکره مشروط با آمریکا در نطق میان دستور توضیح داد، پیشنهاد ماکرون به جمهوری اسلامی دو بخش اصلی دارد، «شارژ مالی اینستکس» و «تجدید معافیت‌های ایران در زمینه فروش نفت» که به گفته او «این پیشنهادها در آن حد ارزش ندارد که مانع گام سوم جمهوری اسلامی ایران شود اما موضوع ایران در نشست گروه ۷ در دستور حفظ خواهد کرد به نوعی که ترامپ نتواند نقش دیگر و تنشی تازه را در این رابطه ایجاد نماید.»

فلاحت‎پیشه گفت «تنش هسته‌ای هنوز حل نشده» اما ادعا کرد «راهبرد جمهوری اسلامی در تغییر ماهیت تنش منجر به سردرگمی دشمنان کشورمان شده است.»

به گفته او «تکیه بر مقاومت داخلی، مدیریت دیپلماسی عمومی جهانی، عدم نقض مقررات بین‌المللی و پرهیز از ورود به کمینگاه‌های دشمنان از جمله ابعاد مهم این راهبرد است.»

این نماینده در ادامه گفت، «ضمن احترام به دکتر ظریف، معتقدم اکنون گروه B دچار فروپاشی و چالش درونی شده است لذا روابط متفاوتی را باید با امارات و حتی عربستان تعریف کرد و در آن ایفای نقش افرادی امثال بنیامین نتانیاهو و جان بولتون را دشوار نمود.»

پیداست در مذاکرات ظریف و فرانسوی‎ها چیزی عاید رژیم ایران نشده، چنانکه فلاحت‌پیشه در نطق خود تاکید کرده «گام سوم باید محکم‌تر از گذشته برداشته شود؛ انتظار می‌رفت بخشی از مختصات این گام از طریق ماکرون به اطلاع سران گروه هفت می‌رسید. بیش از این نباید زمان به ضرر ایران کُشته شود، بیش از یک سال نقض عهد آمریکا و خویشتن داری ایران زمینه‌های حقوقی و عرفی لازم برای اقدام موثر جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است.»

فلاحت پیشه گفت، طبق مفاد NPT هیچ منعی وجود ندارد که ایران به قابلیت‌های هسته‌ای پیش از موافقتنامه ژنو ۹۳ بازگردد و بیش از این خود را گرفتار بازی بازیگرانی همچون روسیه و چین و دیگر کشورها نکند.

به اعتقاد شمار زیادی از تحلیلگران برخوردی که در پاریس با ظریف شد تحقیرآمیز بود. مقام‎های فرانسوی نه تنها در فرودگاه به استقبال او نیامدند بلکه جلسه وزیر خارجه جمهوری اسلامی با ماکرون به علت مشغله کاری رئیس جمهوری فرانسه به تاخیر افتاد. هیچیک از مقام‎های فرانسوی در مورد آنچه در این دیدار گذشت اظهار نظر نکردند و در حالی که ظریف ادعا کرد بعد از دیدارش با ماکرون با ایو لودریان همتای فرانسوی خود دیدار کرده هیچ نشست مشترکی برگزار نشد.

رسانه‎های خارجی بجز تایید خبر ملاقات ظریف و ماکرون جزئیات دیگری را منتشر نکردند و هرچه در رسانه‎ها بازتاب پیدا کرد مربوط به مصاحبه ظریف با شبکه یورونیوز بود. ظریف مجبور شد برای بازتاب دیدار خود با مقامات فرانسوی در توییترش از عکس‎های ملاقات گذشته با ماکرون و لودریان استفاده کند که دست‌کم مربوط به دو سال قبل بودند.

برخی می‎گویند با توجه به تحریم ظریف توسط آمریکا، ماکرون ترجیح داده در آستانه نشست «گروه هفت» تصویری از ملاقاتش با او منتشر نشود تا به منافع فرانسه لطمه نخورد. گرچه پیش از آغاز رسمی این نشست در دیداری دوجانبه و غیررسمی که بین ماکرون و ترامپ برگزار شد، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر از آمریکا خواست در مورد مذاکره با رژیم ایران انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

در ایران اما رسانه‎های دولتی و پروپاگاندای نزدیک به ظریف در شبکه‎های فارسی‌زبان خارج از کشور القا می‌کنند تور اروپایی ظریف موفقیتی بزرگ بوده است.

از سوی دیگر روزنامه ایران ارگان رسمی دولت، بدون هیچ منبعی روز یکشنبه در تیتر اول خود ادعا کرد گزینه موشکی از بسته پیشنهادی فرانسه حذف شده است!

توقف موشک‎پرانی، توقف حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه و پایان دادن به تهدیدات اسرائیل سه شرط اصلی اروپا برای مذاکره با رزیم ایران است.

روزنامه ایران به نقل از «منابع آگاه» مدعی شده عقب‌نشینی فرانسه از خواسته‌ی خود مبنی بر مذاکره پیرامون فعالیت‌های موشکی ایران، جدیدترین تحولی است که در روند مذاکرات جاری تهران و پاریس روی داده در حالی که هیچ منبع دیگری به این موضوع اشاره نداشته است. با این حال در ادامه این گزارش به نقل از ظریف آمده «ناگفته پیداست بسته پیشنهادی ایران که بی‌تردید با رد گزینه‌های پیشنهادی پاریس همراه بوده است، به پایه‌ای برای تداوم نتیجه‌بخش مذاکراتی سازنده تبدیل شده است.»

در واقع روزنامه ایران خبر رد پیشنهادات جمهوری اسلامی توسط فرانسوی‌ها را در بازی با کلمات و عبارات به خواننده ارائه می‎دهد تا زهر شکست آن کمتر شود.

ظریف بعد از دیدار با ماکرون به رسانه‎ها گفته بود، «پیشنهادات رئیس‌جمهور فرانسه درباره کاهش تنش‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران در مسیر صحیحی به پیش می‌رود.»

۱۵ میلیارد دلار نسیه در ازای توقف موشک‎‌پرانی و حمایت از شبه‎نظامیان

روزنامه کیهان تهران در واکنش به آنچه در پاریس گذشت نوشت «آقای ظریف! بسته فرانسه توهین‌آمیز است». این روزنامه به نقل از المانیتور نوشت، فرانسه پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به‌عنوان راهی برای جبران کاهش فروش نفت ایران مطرح کرده است. ماکرون خواسته در ازای این خط اعتباری جمهوری اسلامی کاملاً به توافق هسته‌ای پایبند باشد و وارد مذاکرات جدیدی شود که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.

۵ میلیارد دلار از این مبلغ سهم فرانسه و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد خواهند پرداخت و از طریق اینستکس تأمین خواهد شد. کیهان تهران نوشته جمهوری اسلامی «در ازای این وعده نسیه» باید برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود را متوقف کند و محدودیت‌های اتمی خود را دائمی ‌کند!

بررسی رفتار سفارت فرانسه در تهران گویاست تا چه اندازه دولت این کشور تلاش می‎کند وضعیت داخلی ایران را عادی نمایش دهد. بخش فرهنگی سفارت فرانسه پرچمدار این سیاست شده و در شرایطی که مردم ایران با تورم ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می‎کنند برای کنسرت‎ هنرمندان فرانسوی در تالار «وحدت» تبلیغ می‎کند!

همزمان با تلاش‎های ماکرون برای مذاکره به نفع جمهوری اسلامی در اجلاس «گروه هفت» اسرائیل گزارش داد سپاه قدس در حال برنامه‎ریزی یک حمله پهپادی از خاک سوریه به این کشور بود. شنبه شب جنگنده‎های اسرائیلیی برای مقابله با تهدیدات نظامی ایران چند مقرّ سپاه را هدف قرار داد. همزمان آمریکا جمهوری اسلامی را متهم می‎کند که با یاغیگری در پی اخاذی است. بر همین اساس ترامپ طرح پیشین ماکرون مبنی «فریز در برابر فریز» را نپذیرفت و بعید است طرح جدید را نیز قبول کند چون شرایط آن به مراتب بیشتر از قبل به نفع رژیم ایران است. باید افزود در هفته‎های گذشته تغییرات محسوسی در سیاست خارجی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایجاد شده و حمایت کاخ سفید از معترضان داخل و خارج از ایران بیشتر و صریح‌تر شده است.
کیهان چاپ لندن: