امانوئل مکرون: دیدار ترامپ و روحانی در حضور من کاملا محتمل است

By | ۱۳۹۸-۰۶-۰۴

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقشه راهی تهیه شده و حتما دونالد ترامپ و حسن روحانی البته با حضور من با یکدیگر دیدار می‌کنند.

امانوئل مکرون، که همراه با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پایان نشست گروه هفت در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، در جمع‌بندی خود از این نشست در باره توافقات انجام گرفته در باره ایران گفت: «با توجه به مواضع امروز رئیس جمهوری ایران، احتمال دیدار او با رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد.»

با این حال، او در ادامه و در پاسخ با پرسش یک خبرنگار گفت: «روسای جمهوری ایران و آمریکا حتما با هم دیدار خواهند کرد.»

در مقابل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره دیدار با حسن روحانی گفت:«در شرایط فعلی آنها باید خوب عمل کنند و اگر همه چیز خوب پیش برود، چرا که نه. ولی اگر رفتار خود را تصحیح نکنند، ما به آنها جواب مرگباری خواهیم داد.»

ترامپ افزود: «آقای مکرون همه چیز را به من گفت که چه کسی می‌خواهد بیاید و بعد هم گفت که چه صحبت‌هایی داشته‌اند. اما باید شرایط فراهم شود. شاید به نتیجه برسیم و شاید هم نرسیم. من احساس خوبی نسبت به ایران دارم. ایرانیهای زیادی را در نیویورک می‌شناسم و آدمهای فوق العادهای هستند. اما توافق برجام توافق بسیار بد و خندهداری بود.»

امانوئل مکرون در پاسخ به این سوال که آیا او برای سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به فرانسه صرفا به آقای ترامپ اطلاع داده یا از او اجازه گرفته است؟ گفت: «ممنون از سوال روشن و صریح شما. ما بخشی از برجام هستیم و تصمیم گرفتیم در آن باقی بمانیم. ما می‌خواهیم که طرف‌های دیگر هم مشارکت کنند. ما هیچ وقت به جای کشور دیگری تصمیم نمی‌گیریم و عمل نمی‌کنیم. ما در تابستان ابتکار عملی نشان دادیم و بعد من عکسالعملی دریافت کردم. من به آقای ترامپ گفتم این ایده من است، اما نمی‌خواهم آمریکا را وارد این بحث کنم اما ایده خوبی است. آقای ترامپ در جریان بود. ایده از طرف من بود اما ایشان هم موافق بود.»

رئیس جمهوری فرانسه قبل از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران در جمع‌بندی خود از صحبت‌ها در نشست گروه هفت گفت: «در مورد ایران ما توافق کردیم که این کشور باید به تمامی تعهدات هستهای خود عمل کند و در خلیج فارس نیز مسئولانه عمل کند.»

او افزود ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد و همچنین نباید امنیت منطقه را به مخاطره بیندازد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت تصمیمات و اقدامات آمریکا در ماه‌های اخیر فشارهای فوق‌العادهای را به ایران وارد کرده و باید دید که ابتکار عمل‌های او به چه نتایجی می‌رسد

او در رابطه با سفر غیرمنتظره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در روز یکشنبه سوم شهریور به محل نشست گروه هفت، گفت: «ما وزیر امور خارجه ایران را آوردیم که با وزیر امور خارجه ما صحبت کند تا نقشه راهی تهیه شود که بتوانیم به جلو حرکت کنیم.»

مکرون گفت: «آقای روحانی امروز گفت که حاضر با هر رهبر سیاسی در جهان دیدار کند.»

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «من قبلا به آقای روحانی گفته بودم اگر موافق باشد با آقای ترامپ دیدار کند، این اتفاق می‌تواند بیفتد. شاید هم به این نتیجه برسیم و این دو با هم دیدار کنند، البته با حضور من.»

او افزود: «بین ما پیام‌های بسیار زیادی فرستاده شد و گفت‌وگوهای ما در دو روز گذشته در باره ایران بسیار مثمر ثمر بود.»

پیش‌بینی می‌شود حسن روحانی و دونالد ترامپ، کمتر از یک ماه دیگر برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک باشند.

حسن روحانی روز دوشنبه ساعاتی پیش از کنفرانس خبری روسای جمهوری فرانسه و آمریکا گفته بود:« اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

اظهار  آمادگی حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ در شرایطی انجام گرفته که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را سم و مذاکره با دونالد ترامپ را سم مضاعف خوانده بود.

Türkei Ankara | Irans Außenminister Mohammad Javad Zarif während Pressekonferenz

بیانیه نمایندگان مجلس در دفاع از جواد ظریف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر روز دوشنبه ۴ شهریور(۲۶ اوت) در بیانیه‌ای ضمن “محکوم کردن اقدام آمریکا در تحریم جواد ظریف”  اعلام کردند: «ظریف، زبان گویای ملت رشید ایران در مجامع بین‌المللی است.»

به گزارش ایرنا در این بیانیه که ۱۵۰ نفر از نماینده آن را امضا کرده آمده است: «ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدجواد ظریف مسئول سیاست خارجی ایران را زبان گویای ملت رشید ایران در مجامع بین‌المللی دانسته و براین باوریم تحریم ظریف، سیاست‌های دوگانه ایالات متحده آمریکا را نشان می‌دهد که از یکسو مدعی مذاکره با ایران است و از سوی دیگر، عملاً دیپلماسی را تحریم می‌کند.»

دویچه وله: